Ønske om at blive model
brevkassespørgsmål af
Pige på 13 år
13 år
Hej Brevkasse.
Jeg er en pige på 13 år som brænder efter at blive model. Men problemet er at jeg ikke ved hvordan jeg skal snakke med min mor om det. I sommerferien kom min mor og mig lidt ind på emnet og hun sagde at hun ikke synets at jeg passet til at være model. Jeg har prøvet at ligge iden bag mig. Men det er det jeg rigtig gerne vil være. Håber at i kan hjælpe mig.
Kh pige på 13 år

Svar:
Hej
Tak fordi du deler dit ønske. Det er godt, at du tænker på, hvad du gerne vil her i livet, og hvad du ønsker dig af fremtiden. Det kan være svært, hvis ens forældre ikke er enige i det man gerne vil, fordi det altid er rarest at have ens forældres opbakning. Men indtil du bliver 18 år, så har din mor rigtig meget at skulle sige, da hun stadig bestemmer over dig, men jeg håber, at du vil få lidt inspiration til, hvordan du kan tale med din mor i mit svar til dig her.
Stil åbne spørgsmål
Du skriver, ikke hvorfor din mor ikke synes, at du passer til det, og det tror jeg er det første sted du skal starte. Måske hun synes du er pæn, men at hun ikke synes, at det vil være en god tilværelse for dig. Måske tænker hun på nogle ting, som hun ikke har lyst til at tale med dig om, fordi du stadig er ret ung. Modebranchen er en hård branche for unge kvinder, og den slutter tidligt for de fleste, og hvad så derefter?
Spørg gerne ind til hvad hun synes er det største problem. Er det dig, hun er bekymret for? Eller er det jobbet i sig selv, hun ikke bryder sig om. Det kan nemlig være, at hun gerne så dig i en helt anden slags job. Det kan osgå være, at hun hellere have, at du fokuserer på skolen lige nu, bruger tid på dine lektier og tager en uddannelse. Det kan være at hun tænker frem i tiden og ser dig i en anden slags job, end at sælge dit udseende? Det kan være, at jeres forestillinger om, hvad der er værd at satse på er ret forskellige. Måske er det svært for din mor at hendes datter er ved at blive stor og selv vil bestemme. Hun har måske nogle forestillinger om, at modebranchen giver nogle dårlige arbejdsvilkår, bekymrer sig om du skal flytte til udlandet, eller måske noget helt andet. Så kort sagt vil det være en god idé, hvis du prøver at tale med din mor om, hvorfor hun ikke synes det er en god idé. Tal gerne sammen på et tidspunkt hvor I hygger jer og har god tid, så kan I bedre tale om fremtiden på en god og spændende måde. Prøv ikke at blive vred eller ked af det, hvis du ikke er enig i det, din mor siger. For det er vigtigt at I kan have en god samtale om det, hvis der skal være chance for, at hun på et tidspunkt vil bakke op om model idéen. Opbakning hjemmefra er nemlig ofte en god vej, hvis ikke den bedste.
Kompromissets kunst
For at I kan nærme jer hinanden er det vigtigt, at I taler sammen, og indgår kompromisser hen ad vejen. Jeg går ud fra, at du gerne vil være fotomodel eller noget i den dur, det vil sige tjene penge på at andre tager fotos og videoer af dig til modeshow, på et podie foran en masse tilskuere, være med i reklamer og så videre. Det kan være, at du gerne vil prøve at være model som fritidsjob. Hvis hun siger blankt nej, kan du prøve at spørge, hvordan hun så synes, at du skal finde dig et fritidsjob. Og ellers kan det være godt at tale om måder, I kan mødes på halvvejen. For eksempel kan I tale om hvor meget tid du bør bruge på at finde bureauer og tage rundt, hvis du fik muligheden. Eller hvilke slags job, du gerne må tage.
Hvad forældre vil stå model til
En modelkarriere er noget de færreste opnår fra den ene dag til den anden. Der er mange som har modeljob, enten på deltid eller som fritidsjob, nogle helt fra de er små. Hvis deres forældre vel at mærke gør en masse for dem, fordi de så skal fragtes frem og tilbage for det. Der kan være lang ventetid ud på opgaverne, og det kræver at man er meget fleksibel. Når man er 13 år er der grænser for, hvad man selv kan vælge, og hvad ens forældre vil være en del af og sige god for. Det kan være, at transporten til og fra job bekymrer din mor. Da jeg ikke ved, hvor du bor og om du selv vil kunne tage rundt, kan det have en del at sige for din mor. Hvis dit fritidsjob vil give hende en masse ekstra arbejde, så kan det være forståeligt, at hun siger fra. Så det handler også om, at I skal afstemme med hinanden, hvor meget tid din mor skal bruge på en mulig modelkarriere.
Bliv model med mere... med det samme!
Du kan stille dig selv en række spørgsmål - og du kan gøre en hel masse selv. Hvad er det virkeligt sjove? Du kan sammen med dine veninder prøve en masse ting af, hvis I synes det er sjovt. Har du selv et kamera og kan du optage videoer og fotos? Kan du lide at klæde dig ud og posere? Det kunne I få rigtig meget sjov ud af! Det kan være, at du har talent som stylist eller er fantastisk til at sætte tøj sammen, måske endda selv designe og sy det? Der er masser af muligheder. Det kan vise sig at være sjovere end man ofte vil have det, hvis man skal arbejde med det professionelt. Der er i hvert fald langt til de store modeshow, og det kræver ofte mange personlige valg og kampe at nå dertil.
Mange bureauer kræver, at man sender professionelle billeder til dem, før end de overhovedet vil kigge på dem. Derfor vil der måske være en udgift først, hvis du også skal have taget nogle professionelle fotos, for egen regning. Men kunne du så få taget nogle, som også kunne bruges til gaver til dine bedsteforældre for eksempel? Det er ikke sikkert at du blive valgt ud af et bureau, men dine fotos vil sikkert være flotte alligevel!
Da du kun er 13 år, har du tiden foran dig til at finde ud af, hvad du helst vil. Det er selvfølgelig bedst med opbakning hjemmefra. Derfor er det vigtigt at I prøver at tale åbent om tingene. I kan for eksempel læse mere om, hvad det vil sige at være model her: http://www.onlinecasting.dk/ Her kan man få et mere realistisk billede af hvad en modelkarriere går ud på.
Håber du kommer nærmere din drøm om fremtiden.
Venlig hilsen Sara