Ønsket om børn i fremtiden
brevkassespørgsmål af
CR
19 år
Hej Cyberhus.
Jeg er en pige på 19 år, som har en kæreste (M) på 28. Vi har været kærester i 2 måneder nu, og før det har vi været kærester i et halvt år, så gik vi fra hinanden i et halvt år og nu er vi så sammen igen. Nu her, hvor vi er kærester for anden gang, der går det hele bare langt bedre. M og jeg har lige været på skiferie i en uge, hvilket også var vildt fedt, ikke mindst for at se om vi kan finde ud af at bo sammen. Jeg har aldrig været så sikker på en fyr som jeg er på han og jeg kan mærke at jeg har lyst til at være sammen med ham for altid. Jeg er ved det stadie, hvor tankerne om at flytte hjemmefra snart også fylder lidt, så jeg har selvfølgelig spurgt M om han kunne forestille sig at flytte sammen med mig, og det har han tænkt lidt over i en måneds tid, og sagt at det tror han gerne at han vil og han tror godt at vi kan finde ud af det og alt sådan noget der. Den eneste ting jeg er i tvivl om, og som jeg gerne vil vide er, om han ønsker at få børn i fremtiden. Jeg ved godt, at jeg kun er 19, men jeg har selv et højt ønske om at få børn en dag, og jeg kunne sagtens se ham som far - Jeg skal først have børn om 5-7 år. Men sæt nu, hvis han ikke vil have børn? Jeg har overhovedet ikke nogen ide om det er noget han vil, og jeg føler ikke at vi kan flytte sammen før jeg ved det. Jeg tør ikke at spørge ham, for hvad nu hvis han siger at han ikke vil have børn. hvad skal jeg så gøre? Jeg vil jo gerne være sammen med ham resten af mit liv. Jeg er så bange for at få det svar jeg frygter. What to do?
Mange hilsener fra CR

Svar:
Kære CR.
Jeg kan godt forstå, at du føler dig forvirret og nervøs. På den ene side så er du kærester med M, som du fortæller, at du føler dig virkelig sikker på, og som du gerne vil være sammen med resten af livet. På den anden side så er du nervøs for, at I ikke ønsker det samme for fremtiden i forhold til familie og børn. Det er en rigtig svær situation at stå i, for selvfølgelig vil man gerne være sammen med den, man elsker, men der er også mange, som har det sådan, at det her med at få børn er noget, som kan være svært at løse, hvis man ikke er enige. Derfor forstår jeg virkelig godt, at det er noget, som bekymrer dig. Jeg tænker, at der er flere forskellige ting i det. Skal du tage snakken med ham eller skal du ikke? Hvornår skal du tage snakken med ham, skal det være inden I flytter sammen eller ville det være okay at vente til senere? Men også hvad vil det betyde for jeres parforhold, hvis han ikke vil have børn.
Jeg tænker, at noget af det første, du bliver nødt til, det er at finde ud af, om du har brug for svaret lige nu, eller om det ville være okay at leve i uvisheden lidt endnu. Det er et mega svært spørgsmål, men jeg tænker, at det kun er dig, som kender svaret og kan mærke, hvad der er det rigtige for dig. For jeg kan godt sidde med en fornemmelse af, at det virker til at fylde rigtig meget hos dig lige nu, men spørgsmålet er, om du selv tænker det samme. Du skriver, at det er noget, du gerne vil vide inden I flytter sammen, men spørgsmålet er om, det er snart, at det skal ske? Hvis du ikke tænker, at det kommer til at ske lige foreløbig, er det her med børn så en tanke, som du godt føler, at du kan lægge på hylden i en periode? Eller tænker du selv, at hvad-nu-hvis'et vil poppe op 10 gange om dagen? For hvis du sidder med en fornemmelse af, at du ikke kan finde ro, indtil du får svaret, så er det måske bedst at tage springet og håbe på det bedste. Det kan i hvert fald blive enormt hårdt i længden at gå med tvivlen, hvis man ikke kan slippe den.
Om du vælger at tage den nu eller at vente er altså helt op til dig, men jeg tænker, at du på et eller andet tidspunkt bliver nødt til at tage den. Hvad end det er nu eller om fem år, så fornemmer jeg, at det store spørgsmål for dig nok er: hvad gør jeg, hvis jeg får det svar, som jeg frygter, og at han siger, at han ikke vil have børn? Så lad os snakke lidt om det. Igen tænker jeg, at det handler rigtig meget om at mærke efter. Hvad vil et nej til børn betyde for dig, og kan det også handle om, hvornår? For ligesom jeg skrev ovenfor, så kan der ske meget på fem år, og selvom M ikke er klar til børn lige nu, så kan det måske ændre sig. Nogle kan gå hele livet og tænke, "nej, børn det er ikke lige mig" og så ændrer det sig pludselig alligevel. Det er ikke noget, man kan vide sig sikker på, for ligesom nogle bare ved, at de en dag skal have børn, så er der også bare nogen, som ved, at de ikke skal have det. Men jeg tænker, at det I snakken er rigtig vigtigt at finde ud af, om det er et nej lige nu, et nej for evigt, eller et, jeg ved det ikke. Det er tre ret forskellige svar, og hvis det f.eks. hedder nej lige nu eller måske, så kan du jo overveje, om det er en chance, du har lyst til at tage.
Risikoen er der selvfølgelig også for et endegyldigt nej, og jeg forstår som sagt virkelig godt, at du er bange for, at det er det, svar du får, men jeg vil også godt prøve at vende den om. For selvom det vil være mega svært at høre, og selvom det måske kan betyde, at det ikke skal være jer, så tænker jeg, at det er vigtigt at holde fast i, at hvis du vil have børn, og M ikke vil, så er det måske bare ikke meningen, at det skal være jer. Det betyder ikke, at I ikke har haft det godt sammen, nydt tiden med hinanden og elsket hinanden. Det gode man har haft med hinanden forsvinder ikke, selvom man bestemmer sig for at gå hver sin vej i livet. Det gør det ikke nemt at gå fra hinanden, men jeg kunne håbe, at det kunne være en trøst at vide, at selv hvis det desværre ikke skal være jer to, så kan I stadig være venner. Det kræver lidt benarbejde, men det kan lade sig gøre.
Så for at opsummere, så tænker jeg, at det bedste du kan gøre, det er at gå i tænkeboks. At overveje forskellige scenarier og mærke efter, hvad du har behov for lige nu, og hvad som vil give dig ro i maven. Det er absolut ikke nemt, for det er svære og vigtige emner, som du har med at gøre. Det er noget, som har stor betydning for dit liv, men lige præcis derfor tænker jeg også, at det er fair og vigtigt at du følger dit hjerte og din mavefornemmelse. Jeg tænker dog også, at lige præcis fordi, at det virkelig er en svær beslutning, så kunne det måske være en rigtig god idé at komme forbi vores 1-1 chat og få en snak om det hele med en af vores søde rådgivere? Det er ikke noget, du behøver, men hvis du føler, at det kunne være en hjælp, så er du mere end velkommen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og jeg sender gode og positive tanker din vej, for jeg forstår godt, at det er svært.
De bedste hilsner
Amanda