2.g og ingen venner
brevkassespørgsmål af
Gry
18 år
Hej brevkasse,
Jeg er lidt over halvejs gennem 2.g, og jeg er stadig foruden venner i klassen. Jeg har ofte tænkt på at flytte skole, men det vil komme til at påvirke min uddannelse, så det er blevet et nej. Jeg er aldrig blevet inviteret til fester eller med til noget socialt efter skole (det skal dog siges vi er en klasse med mange sportsfolk, så der har de ikke rigtigt tid). Jeg har venner uden for skolen, men ikke sådan en gruppe, som man ellers rigtigt godt kunne bruge.  Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre, synes selv jeg prøver hvad jeg kan, men efter et år er jeg blevet stemplet som hende den stille. Jeg har det virkelig dårligt, og føler mig altid (virkelig altid) malplaceret i klassen, og har det bare så dårligt med det. Så jeg er virkelig ked af hvordan det går for mig socialt og ved ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Kære Gry
Det kan være utrolig hårdt at være foruden venner i ens klasse, og særligt når man faktisk gerne vil have nogle. Jeg kan samtidig forestille mig, at det er rigtig svært at opsøge din klassekammerater, når du ovenikøbet er blevet stemplet som hende den stille. Det kan nemlig være vanskeligt at bryde med den slags forståelser, når først man har fået det stempel. Jeg vil derfor prøve at komme med nogle forslag til, hvad du kan gøre for at ændre på situationen.
Tro på dig selv
Jeg fornemmer lidt at stemplet som den stille pige har påvirket dig, og hvordan du fungerer i klassen. Det er helt naturligt, at den slags påvirker en, og det kan gøre, at man måske bliver endnu mere stille og usikker end man var i forvejen. Jeg tænker derfor, at det er vigtigt du husker på, at du har venner udenfor skolen. Det viser nemlig, at du allerede kan det sociale, men at du måske bare er havnet i en klasse, hvor I har meget forskellige interesser og måder at være social på.
For at du kan ændre på din sociale situation, så tror jeg det handler rigtig meget om, at du skal tro på dig selv. Tro på, at du er lige så god som allede andre i klassen også selvom, at du måske ikke deler samme interesse som de mange sportsfolk. For nogle tager det bare længere tid at falde på plads i en gruppe, og det er helt okay. Det betyder ikke, at du har mindre at byde på eller er mindre værd. Tværtimod vil de andre sikkert opdage, at du faktisk har en helt masse at byde på, hvis bare de giver sig selv lov til at lære dig at kende.
Vær nysgerrig
Du skriver, at I er en klasse med mange sportsfolk, og det kan måske betyde, at de er en gruppe, der kan identificere sig med hinanden, fordi de deler samme passion for at dyrke sport. Hvis du ikke lige føler, at du passer ind i den sammenhæng, men stadig har en interesse i at få nogle gode relationer til gruppen af sportsfolk, så handler det måske om at være nysgerrig på, hvilke andre interesser de personer kan have. Måske går de op i noget af det, som du også synes er interessant, men det finder du kun ud af ved at være nysgerrig og spørge ind.
Jeg tænker derfor, at du med fordel kan øve dig i at opsøge kontakten til de andre. Det kan være grænseoverskridende, og især når du skriver, at du aldrig er blevet inviteret med til fester eller noget socialt efter skole, men hvis det er det der skal til for, at du kan få nogle venner i klassen, så er det forhåbentlig det hele værd. Det kan eksempelvis være, at du lige så stille begynder at spørge ind til, hvad de andre piger har lavet i weekenden udover sport, så du kan få indblik i hvilke andre interesser de har. Det kræver mod, og det kan tage tid at skabe nye relationer, men vær tålmodig for med tiden bliver det nemmere og forhåbentlig opdager pigerne fra klassen, at I faktisk deler interesser, og at du har en masse at byde ind med.
Kig dig omkring
Når der er stor en gruppe af mennesker, der deler samme passion, så kan de hurtigt komme til at fylde meget i en klasse. Man kan måske komme til at fokusere på, at det er lige nøjagtig dem man skal være venner med og overse, at der faktisk sidder andre, som måske har det som en selv. Prøv derfor at kigge dig lidt omkring i klasse og tænk over om, der er nogle af de andre du kunne opsøge. Der kan måske være nogle, der gemmer sig lidt i lyset af den store gruppe sportsfolk, og der ligesom dig også synes det er svært at blive en del af det sociale fællesskab i klassen. Det kan være nogle som du ikke lige umiddelbart havde tænkt over at snakke med, men måske det viser sig, at du klinger rigtig godt sammen med dem.
Klasseskift
Du skriver, at du har overvejet at skifte skole, og at du altid føler dig malplaceret i klassen, og har det virkelig dårligt med det. Jeg kan virkelig godt forstå, at det ikke er nogen rar følelse at gå rundt med, og jeg håber virkelig, at mine råd kan hjælpe dig til at få en bedre følelse i kroppen. Det kan som sagt tage tid, men hvis ikke du føler, at det rykker noget, så kan du måske overveje muligheden for at skifte klasse. Jeg er ikke klar over om det vil have de samme konsekvenser som et skoleskift, men du kan eventuelt prøve at tage en snake med studievejlederen eller en af dine lærer om, det eventuelt kan lade sig gøre.
Tal med nogen
Mit sidste råd er, at jeg synes du skal tale med nogen om, hvordan du går og har det i klassen. Det kan både være dine forældre, en lærer eller dine venner udenfor skolen. De kan måske ikke ændre på din situation, men ofte hjælper det at tale med nogen om de tanker og følelser, man render rundt med, for det kan virkelig være hårdt at gå med den slags selv.
Selvom du ikke har en gruppe af venner, så husk på, at du trods alt har venner, og det er guld værd. Jeg håber det bedste for dig, og ønsker dig pøj pøj med det hele.
Varme hilsner
Maren