Acceptere min partner
brevkassespørgsmål af
K
17 år
Hej cyberhus. Vil lige sige tusind tak for, at i har sådan en skøn og brugbar hjemmeside.
Jeg har en kæreste, og vi har været sammen i omkring 4 måneder. Det var egentlig ret tilfældigt den måde vi kom sammen, da det hele startede som et "one night stand" til en fest, men så ikke kunne lade hinanden være efterfølgende. Han elsker mig utroligt højt, så højt han ser en lang fremtid med mig. Jeg elsker også ham rigtig højt, han behandler mig helt fantastisk. Mit "problem" er bare at jeg føler han har mange "flaws" bl.a med uddsende og nogle ting han gør som jeg opfatter "cringe" kort sagt, han er ikke min drømmefyr. men jeg ved også at den perfekte fyr og perfekte forhold findes ikke. Nogengange kommer jeg til at sige nogle onde ting til ham, som jeg slet ikke tænker over, men inderst inde tror jeg, at det er fordi jeg er utilfreds med det (fek.s hår, stil, træning/muskler) Jeg føler også nogengange noget, som er helt forkert synes jeg: at jeg bliver lidt flov over ham, og at han er min kæreste. Og det er flet ikke fair overfor ham, da han virkelig behandler mig fantastisk. jeg tror meget det er fordi, at jeg tænker over hvad folk tænker om os, og alt det man ser på de sociale medier som "perfekte forhold" som det sikkert slet ikke er. Og mine veninder som har fyre der ser godt ud osv. Ved ikke hvad jeg skal gøre, fordi jeg elsker ham, men hvordan vil jeg lærer at acceptere ham 100% for den han er?
Hilsen mig.

Svar:
Hej! Dejligt at høre at du har en god oplevelse med hjemmesiden, det er vi rigtig glade for!
Det lyder som et rigtig svært dilemma du står i her. Nogen gange går det så stærkt med kærligheden, at vi rigtig hurtigt kommer til at holde meget af en anden person. Det er både smukt, men kan også skabe sådanne dillemmaer, som du oplever nu. Det lyder dog umiddelbart som om det er nogle "små" ting ved ham, som får dig til at tvivle. Alle mennesker har de her "flaws" som du omtaler, og det er helt normalt at der er nogle ting man måske ville ønske var anerledes ved ens partner, og sådan vil det nok altid være. Vi mennesker ændre os hele tiden, både personligt, men ofte også på vores udseende, særligt i ungdommen, fordi vi ofte prøver forskellige looks og forsøger at finde den rigtige "identitet" som passer til vores personlighed. Så hvis i virkelig elsker hinanden skal i nok finde ud af det hen af vejen, og omvendt, hvis du virkelig ikke føler det er din drømmefyr skal du måske overveje at fortælle ham det på en god måde og komme videre fra det. Du kan måske prøve at sætte ord på de ting som du egenligt tænker overfor ham, hvis du føler jeres relation kan bære det. Alternativt kan du starte med at tale med en person du er tryg ved omkring det og få lidt input. Nogle gange kan man også have brug for at få tankerne lidt på afstand, ved at gøre noget godt for sig selv, fx.
Min opfattelse er at rigtig mange unge er meget farvede af de oplevelser de har fra sociale medier. Der findes ingen perfekte mennesker, perfekte forhold, eller perfekte familier. Det er derfor ofte en "falsk" virkelighed som vi bliver præsenterede for på sociale medier, og hvis det er dette vi higer efter i vores forhold, udseende eller andre af livets aspekter, bliver det rigtig svært nogensinde at se sig tilfreds med alt det gode som de fleste mennesker har og oplever i deres liv lige nu.
Du skriver at han behandler dig fantastisk, og det er jo en kæmpe værdi ved en kæreste. Prøv at øv dig i at lade være med at sammenligne dig/jer med andre, selvom jeg ved hvor svært det kan være, særligt i din alder. Måske handler det slet ikke om at acceptere din kæreste, men mere om at acceptere dig selv? At acceptere at du er faldet for en fyr, som ikke lever op til de forestillinger du havde om, hvad den rigtige kæreste for dig skulle være.
Sangen "Love yours" af J. cole sætter virkelig ord på noget i af det som du oplever i det her dillemma. Mange har stor glæde af at lytte til musik som kan hjælpe med at sætte ord på de dillemaer som virkelig er svære at være i. Jeg synes du skal give den et skud eller to og se om du kan bruge det til noget.
Du er også velkommen til at skrive
De bedste hilsner, Benjamin! :)