Alkohol pres og det sociale i gymnasie
brevkassespørgsmål af
Caroline
18 år
Hej. Jeg er en pige på 18 år og jeg går i 1.g på gymnasie. Ligesom på mange andre gymnasier er der også en hel masse gym fester. Jeg vil rigtig gerne med til festerne for at få alt det sociale, men sagen er bare det, at jeg synes det er rigtig svært til fester… min far er rigtig slem alkoholiker, hvilket har ført til at jeg har fået et helt andet og rigtig stramt forhold til alkohol, som nogle andre måske ikke har. Til gym festerne og forfesterne er der altid en hel del alkohol indblandet, og det synes jeg godt nogle gange kan være lidt svært. Jeg er ikke typen der rigtig drikker - nok mest pga. det forhold jeg har fået til det med alt med min far. Jeg er egentlig rigtig glad for min klasse! Og der bliver så tit holdt fester, og jeg vil egentlig rigtig gerne med for fælleskabet… men jeg synes bare det er ekstremt svært at være i når jeg er der, og jeg ender desværre ofte også med at tage ret tidligt hjem. Det er også som om, at det at drikke er blevet lidt en konkurrence, og man skal bare drikke så meget som muligt… så det er også på en måde blevet “pinligt” hvis ikke man drikker. Dagen efter en fest snakker alle fra klassen selvfølgelig om den fede fest de har været til, og det lyder jo bare som om de har haft den fedeste aften og de snakker om hvor fulde osv. de har været - og der kan jeg godt mærke jeg begynder at føle mig uden for fælleskabet, da jeg jo ikke har mulighed for at være en del af samtalen… Så jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gør… jeg vil jo super gerne være en del af fælleskabet, men det meste klassen laver sammen uden for skole er at feste, og det synes jeg bare er svært at være i. De sidste par fester har jeg været med til, men jeg har simpelthen haft det så dårligt efter, og jeg har haft de slemmeste flashbacks. Men spørgsmålet er bare om jeg skal blive ved med at tage med til festerne for fællesskabet, og så bare acceptere de følger der kommer. Eller om jeg helt skal lade være med at tage med, men så mister jeg jo det sociale… Jeg beklager meget for min meget rodede besked, men det er bare rigtig svært at sætte ord på og svært at formulere… men jeg håber det stadig er lidt forståeligt. Hilsen en meget forvirret pige.

Svar:
Hej forvirrede pige på 18 år
Tak for dine spørgsmål. Det lyder som en svær periode i dit sociale liv. Jeg ved dog, at du ikke er den eneste, der har det på samme måde som dig, som synes, at alkoholen fylder for meget.
Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation, hvor du på den ene side gerne vil være en del af fællesskabet, og måske også gerne vil leve op til andres forventninger, men på den anden kan du mærke , at det er et grænseoverskridende miljø at være i. Det afspejler ikke dine værdier at gå ud og drikke dig fuld og konkurrere om hvem, der kan drikke mest. Og derudover kan jeg godt forstå, at det kan være ligefrem grænseoverskridende at være i, fordi det bringer nogle ubehagelige minder frem. Jeg synes, at det er rigtig flot at du mærker efter hvad du har brug for, og hvad du vil være med til. Det er i sidste ende det vigtigste!
Det virker som om, at du er rigtig glad for din klasse og gerne vil det sociale. Spørg dig selv hvordan det ville være at være åben om, at du kan lide deres selskab , du holder meget af at feste med klassekammeraterne og være med i det sociale, men du holder ikke af at drikke. Måske der er nogle eller en enkelt person, du har det godt med, som du kan snakke med det om? Det kan være, at du må gå tidligt, hvis det bliver for meget. Men måske det kan hjælpe, at der er nogle, der ved, hvordan du har det, og måske vil lægge en dæmper på presset om, at alle skal drikke. Måske det kan være nemmere for dig at være i så.
En anden vej kan være at finde nogle ligesindede på skolen, der gerne vil det sociale , men hvor alkohol ikke er det vigtigste i forhold til at have det hyggeligt. Der er helt sikkert nogle, der har det ligesom dig. Nogle der er mere til en kop kaffe på en cafe , bio , gåture, musik eller nogle, som deler andre fritidsinteresser med dig. Det kan selvfølgelig være svært lige at spotte de personer, men måske du kan prøve at opsøge nogle af de mere organiserede fællesskaber, der nok er i dit gymnasie. Derudover findes der mange grupper på facebook for unge, der søger veninder , som de kan dele noget med og ikke alle har fester som deres fritidsinteresse. F.x. Findenveninde#dueraldrigaleneHer kan du finde træninsmakkere eller veninder i den by eller det område du bor i.
Til sidst vil jeg sige til dig, at du må mærke efter hver gang, hvad der gør dig glad og hvad du har lyst at deltage i og følg dit hjerte. Jeg kan godt forstå, at det er en svær situation, men det vigtigste er, at du er tro mod dig selv og ikke overskrider dine egne grænser for andres skyld.
De bedste hilsner
Lærke