Alkohol (titlen kunne også være en masse andre ting)
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej Cyberhus Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forklare det. Men jeg er lidt blevet stemplet, som et eller andet, ved ikke hvad det er, da jeg ikke drikker alkohol, føler jeg lidt, det er, som om jeg bliver holdt udenfor. Jeg går på gymnasiet (3.g), så fester fylder ret meget og når man så ikke kan lide at feste og drikke, så er man mere eller mindre på spanden, der er en meget større chance for at man bliver holdt udenfor, og det kan jeg skrive under på. Jeg kan ikke lide at være til fester hvor der er en masse fulde mennesker rundt omkring mig. Jeg føler ikke, at jeg kan slappe af på noget tidspunkt, jeg er hele tiden oppe på mærkerne. De fester jeg har været med til i 1- og 2.g, har jeg tvunget/presset mig selv til at tage med til, fordi jeg synes, jeg skyldte personen/personerne at være der. Jeg har nogle søde veninder, de siger, de forstår hvorfor jeg ikke kan lide at feste og drikke mig stang stiv, men det tror jeg ikke de gør, de har ikke været det igennem som jeg har. Når jeg er til de fester, får jeg ondt i maven, jeg bliver utryg og nogle andre ting, som jeg har nævnt. Jeg ved ikke om min barndom kan have påvirket mig på den måde, men jeg fortæller lige kort hvordan den var… Min mor døde, da jeg var fem. Hun døde af en blodprop i hjertet. Hun drak en del, jeg kan ikke huske meget fra den tid, men jeg kan huske at der stod flasker på bordene og at hun sov rigtig meget. Kan huske at hun bare lå på sofaen med flasker på sofabordet og at en mobil ringede, hun tog den ikke, min søster og jeg vidste ikke hvad vi skulle gøre så vi lod bare mobilen ringe, og på et tidspunkt var der lige pludselig ambulancereddere (ved ikke om de var mere end det) inde i stuen, hvor de bad os om at gå op på vores værelser, hvor vi så kunne stå og se ambulancen kører vores mor væk. Jeg synes det er underligt jeg har denne her holdning til at alkohol, når min søster (og det skal lige siges, at vi er tvillinger godt nok tveægget, men vi er tvillinger) godt kan lide at drikke og gå i byen. Vi er vidt forskellige. Jeg er den mest følsomme og usikre, mens hun er bedre til at stå imod dårlige tider. Samtidig med mine problemer i skolen, så har mine forældre og jeg også et meget anstreng forhold til hinanden, de forstår ikke de valg, jeg har truffet, de accepterer dem ikke. De har derfor valgt at give mig et ultimatum, som lyder, at hvis jeg ikke får gjort noget ved de beslutninger jeg har truffet (forklarer dem lidt længere nede), så vil de slå hånden af mig, de har ikke givet nogen tidshorisont på, men de plejer ikke at være så tålmodige. Det her hænger sammen med det jeg har skrevet længere oppe, da jeg har valgt at jeg ikke drikker alkohol, det forstår mine forældre ikke (min far har fundet en ny kone), de siger bare at jeg er unormal, det værste er dog at min far udmærket godt ved hvorfor jeg ikke drikker, så det gør ekstra ondt at høre ham sige at jeg er unormal og familiens sorte får, bare fordi jeg ikke drikker. Den anden beslutning de ikke forstår er, at jeg ikke har været i seng med en endnu, de blev meget forarget over det og sagde en gang til at jeg var unormal, men jeg svarede bare, at de ikke skulle blande sig i mit sexliv (eller nok nærmere mit ikke eksisterende sexliv). Det tog de ikke særlig pænt. Jeg ved ærlig talt ikke, hvordan jeg skal få dem til at forstå, at jeg for det første ikke er klar til at have sex/samleje med en endnu og for det andet, at jeg ikke vil drikke. Det er blevet endnu sværere at tale dem til fornuft efter de har givet mig det der ultimatum, men jeg har det på den måde (også selvom det er hårdt) at jeg ikke har tænkt mig at gøre disse ting bare fordi de gerne vil have at jeg har sex med en eller at jeg drikker, så må de hellere slå hånden af mig end at jeg skal tvinges til at gøre noget jeg ikke har lyst til. Mvh. En meget fortvivlet pige.
Spørgsmål og svar er blevet overført til vores nye brevkasse på UngBrus.dk. Se det her.

Svar:
Kære 18. årige pige i 3.g.
Du sætter spot på højaktuelle temaer med dit indlæg til Brevkassen, ”festkultur, at være med i fællesskabet og seksuel debut”. Mange vil kunne genkende tanker og dilemmaer, du så fint beskriver her.
Du deler ud af dine personlige livserfaringer om en barsk start på livet; følelsen af at være udenfor fællesskabet; hvordan det sociale pres og manglende respekt nu også rammer dig fra dit hjem; at blive gjort forkert fordi man af personlige grunde tager stilling og vælger det som er godt for én i tiden.
Højaktuelt tema …..
I de seneste uger landet over er unge friske og håbefulde elever startet i skolen igen, på ungdoms- og videregående uddannelser.  På det sociale plan er der uskrevne forventninger og traditioner – fredagsbar, rusture med mere. Mange 3. g'er som dig, har nok at se til med fagligt forberedelse til timerne og opgaver der skal afleveres i en lind strøm. Udover det faglige niveau fylder fester, alkohol og det sociale omkring dette rigtigt meget, særligt i gymnasietiden, som du så rigtigt fortæller. Det lader til, du virkeligt har gjort meget for at være en del af fællesskabet omkring denne kultur. Du beskriver, at det har haft personlige konsekvenser for dig at overskride den grænse, du mest af alt har lyst til at lytte til og værne om. Du har betalt med utryghed, mavesmerter og det har kostet masser af energi for dig at deltage i disse fester. Det vidner om, at du har på sinde at være en god veninde og klassekammerat, og at du har presset dig selv udover dine grænser. Fra den base, hvor du mest af alt skulle finde forståelse, opbakning og tryghed, møder du et ultimatum – sikken en mavepuster – godt du skriver
Holdt udenfor …..
At føle sig stemplet og sat i bås af andre er ubehageligt og helt urimeligt bare fordi du gør, det du finder rigtigt for dig lige nu. Når den følelse har plantet sig, bliver den ofte selvforstærkende. Du fortæller om dine søde veninder. Spørg den veninde, du har mest tillid til – og tjek af om det du tror, andre tænker om at du siger nej tak til alkoholen, passer med realiteten. Du kan også spørge, hvad en god veninde er for hende og undersøg hvilken vægt fester og alkohol har i den forbindelse. Måske peger hun på ting, du ikke lige selv havde tænkt over og som kan være hjælpsomme for dig. Når man er i din alder, er det sociale liv med vennerne vigtig, for at trives godt.
Du kender til alkoholens konsekvenser på den dårlige måde igennem din livsfortælling. Derfor er det helt naturligt at reagerer i sammenhænge, hvor alkoholen har dominans.  Jeg har hørt unge fortælle, at de ikke kan lide lugten af alkohol fra andre, fordi det kalder på oplevelser med far eller mor og alkohol. De føler sig utrygge, når andre bliver fulde og fjollede og er på vagt – hvilket du også fortæller. Andre kan ikke lide følelsen af at miste kontrol over sig selv, når de selv bliver fulde og derfor kun drikker ganske få eller ingen genstande. Du skal ikke gå til fest og have ondt i maven – så hellere finde på at lave noget andet.
Jeg ville ønske …..
Jeg ville ønske, dine forældre kunne sige til dig: ”hvor er du sej, du er så modig og selvstændig, du tør vælge, hvad der er godt og skidt for dig, uafhængigt af hvad dine klassekammerater mener og gør”. Vi er stolte af dig.
Jeg ville ønske, dine forældre vil se på dig, som du er, og ikke være så optaget af, at du skal leve op til deres forestillinger om ungdomsliv. Det ”helt-hen-i-skoven pres” dine forældre giver dig med et ultimatum – forstår jeg på ingen måder. Respekt for, at du holder fast i din beslutning.
Jeg ville ønske, dine forældre kunne støtte dig i den vej du ønsker at gå og respektere dine grænser fremfor at tvinge dig ud over dine grænser. Du har ganske ret – dit intime liv er dit – og det er helt naturligt at vente med sexdebut, til du finder at det er rigtigt for dig og under de omstændigheder, som er trygge for dig. (Skøn humor du har!)
At de ville lytte og tale med dig om det du tidligere har oplevet, savnet af mor og meget andet. Du fortæller at relationen er anstrengt til dine forældre, så det er nok ikke realistisk, at du kan få disse snakke med far, som har været med hele vejen.
Din livsfortælling ….
Du har haft en barsk start på livet, dig og din søster. Alkoholen var med til at frarøve dig din mor i meget tidlig alder. Du har så sandelig dine gode grunde til at fravælge alkoholen lige nu. Du kender til livet alvorlige side. Jeg håber, nogle voksne gennem tiden har talt med dig, om det du og I har oplevet. Hvis ikke du har fået talt særligt meget omkring dette – så husk på, det er aldrig for sent at tale om det, du har oplevet. Samtaler kan hjælpe til at finde mening, sammenhænge og retning, og forstå egne reaktioner bedre. På sigt kan du få vendt det, der bøvler med, til en ressource der kan bruges konstruktivt både for dig selv og andre.
Søskende har som regel forskellige måder at tackle udfordringer på og det lyder til at din søster har det anderledes end dig. Tal med hende og undersøg hvordan hun tackler disse udfordringer og fortæl hende lidt om, hvordan du går og har det. Sæt dig ikke i skyggen af hendes måde at klare ting på – vær nysgerrig om kan du hente inspiration fra hende. Når man er 18 år, har man ret til selv at bestemme over eget liv, og hvordan man ønsker at leve sit liv.
Generelt siges om debutalder .….
Jo senere alkoholdebut jo bedre af forskellige grunde. En af disse grunde er, at din hjerne har travlt med at udvikle sig og tage læring til sig, så du giver absolut din hjerne og helbred de bedste betingelser for god og sund udvikling, der kommer dig til gavn resten af livet.
Jeg har ikke hørt nogle fortælle om, at de fortrød en sen seksuel debut – fortrydelsen kommer tit, hvis man har følt sig presset eller hvis man har været fuld og ikke har været klar på sine grænser.
Der er sket en positiv ændring de senere år med unges alkoholforbrug og debutalder, højere debutalder og lavere forbrug. Denne ændring er særligt målt i 9. og 10. klasserne, hvor markant færre drikker sig fulde. Vi kan håbe, at dette også kan smitte af til gymnasierne. Det bliver ikke i din gymnasietid, desværre. Som du ganske rigtigt peger på, giver mange gymnasieelever fuld skrue med alkohol og fester. Mange fortryder senere i livet - ”jeg skulle have gjort mere ved det faglige”. Gruppen af elever på gymnasiet som ikke drikker alkohol, ses måske ikke så tydeligt for de råber ikke op. Enten vælger man at blive hjemme som du eller fester igennem uden alkohol.
Jeg håber, du vil udfolde dit ungdomsliv, gå til de fester du har lyst til, med eller uden alkohol, eller gør noget helt andet, som gør dig glad og tilfreds.
Du har taget vigtige emner op – gå ikke alene med disse, men find nogen at tale med. I BRUS kan du få samtaler eller møde andre unge som kender til problematikker når rus har været eller er en del af ens familieliv. Gå ind og se på hjemmesiden ”projekt BRUS”, her finder du også chatten som er åben hver torsdag og andre nyttige kontaktoplysninger.
Tusind tak for dit indlæg.