Babering
brevkassespørgsmål af
Ida
13 år
Hej
Jeg er en pige på 13 år, som ikke barbere mig endnu da jeg ikke tør at spørger min mor om lov. Jeg har ville spørger hende i lang tid, men jeg har ikke mod nok til det. Jeg har ikke lyst til bare at barbere mig uden hun ved det. Jeg vil gerne babere mig både i skridtet under armene og benene, de andre piger fra min klasse og parallelklasse barbere sig også, men det er selvfølelig ikke grunden til at jeg vil. Jeg synes også det er ret pinligt at klæde om til idræt når jeg bare har hår over alt på kroppen. Det skal lige siges at jeg har fået mens og bruger BH så min mor ved godt at jeg er kommet i puberteten. Min mor og jeg har ikke det mest tætte forhold.
Hvordan skal jeg spørger min mor om lov?
Hvordan vil hun reagere?
Når her for tiden er jeg begyndt at havde meget kløe i underlivet... Jeg har lige opdaget at jeg har en knude i mit underliv.
Skal det tjekkes?
Jeg vil gerne vise min mor det så jeg er sikker på at jeg ikke fejler noget, problemet er bare at jeg syntes det er akavet at vise hende mit skridt når jeg har hår dernede.
Skal jeg advare hende om det eller ... ?
H J Æ L P !
MVH. Pigen som ikke ved hvad hun skal gøre...
På forhånd tak for svaret, og undskyld vis der er stave fejl i.

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig fint, at du skriver her i brevkassen. Jeg tror, at rigtig mange unge piger har haft nogle af de samme tanker som dig omkring barbering. Som du selv siger, er der jo mange af de andre piger, der barberer sig og det kan godt gøre, at man selv føler, at man har meget hår.
Jeg synes, at det er rigtig fint, at du gerne vil snakke med din mor omkring det at barbere dig. Det kan være dejligt at snakke med nogen om det. Jeg er ked af at høre, at I ikke har det tætteste forhold. Derfor er det selvfølgelig også helt op til dig, om det her er noget, du har lyst til at dele med din mor. Men man kan jo sige, at hvis i en dag skal i svømmehallen eller på ferie eller generelt når I det bliver sommer og man har bare ben, så finder hun jo ud af det alligevel. Jeg kunne forestille mig, at hun ville blive glad for, at du gerne vil fortælle hende om det. Måske har hun nogle gode råd, hvis hun selv barberer sig.
I forhold til hvordan du kan spørge din mor om lov, så er der ikke rigtig andet for end bare at få det sagt. Som du selv skriver, så ved hun jo godt, at du er gået i puberteten, så måske bliver hun slet ikke overrasket over, at du gerne vil barbere dig. Så det synes jeg bare, at du skal kaste dig ud i. Du kan jo også forklare hende, at det er sådan de fleste piger på din alder gør i dag og at der slet ikke er noget mærkeligt i det.
Du får lige en guide til, hvad der er vigtigt, når det kommer til intimbarbering her. Den er meget udførlig, så alle steps er ikke lige nødvendige. Det vigtigste er, at man bruger barberskum, sæbe eller varmt vand under barbering, skifter barberbladet engang imellem og ikke barberer sig for ofte.
Du skriver også, at du har opdaget, at du har fået en knude i dit underliv. Det behøver ikke være alvorligt, men jeg tænker, at det kunne være meget godt at få tjekket. Og så er det også fint at snakke med din mor om det.
Alle piger har i hver side af skeden en kirtel. Knuden i underlivet kan være sådan en kirtel, der er blevet tilstoppet . Det er slet ikke farligt, men det kan være generende, fordi den kan blive øm. Derfor tænker jeg, at det kunne være fint, hvis du fortalte det til din mor, så I sammen kan gå til lægen. Hvis du gerne vil have din mor til at kigge på det først, tænker jeg heller ikke, at du behøver at fortælle hende om, at du har hår. Det er helt naturligt og eftersom hun ved, at du ikke barberer dig, regner hun nok også med, at du har hår dernede. Og så vil jeg også fortælle dig, at det er helt okay, hvis du synes, at det er for grænseoverskridende, at din mor skal kigge. Her kan det være lettere, at en læge kigger, fordi de ved noget om det og er helt professionelle. Du kan læse mere om kirtlerne her.
I forhold til kløe i underlivet, så kan det være en skedesvamp, der er ved at udvikle sig. Det kan nemlig klø rigtig meget og være meget ubehageligt. Det kan også komme til at lugte, men det er rigtig nemt at fjerne. Så køber man bare nogle piller på apoteket, som man skal putte op i underlivet. Det er bare at spørge dem bag kassen om hjælp. Skedesvamp kan også tjekkes ved lægen, hvis du alligevel er der.
Jeg håber, at du kunne bruge svaret. Skriv endelig ind igen, hvis du har andre spørgsmål, som du søger afklaring på. Ellers er du også altid velkommen i vores 1-1-chat
De bedste hilsner
Signe M.