Bange for at blive gravid
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej jeg er en pige på 13 år mig og min kæreste har valgt at have sex men vi vil selfølgelig bruge kondom men jeg vil ikke tage p-piller kan jeg så blive gravid fordi er bange for st blive gravid

Svar:
Kære dig,
For at blive gravid, skal en sædcelle befrugte et æg i livmoderen omkring kvindens ægløsning. De fleste kvinder har ægløsning ca. 14 dage inde i deres cyklus, altså ca. en gang om måneden. Når man tager p-piller forhindres ægløsningen, og samtidig påvirkes livmoderen så et æg ikke kan sætte sig fast, man kan derfor ikke blive gravid. Bruger man kondom forhindres sædcellerne i at komme fra mandens pik op i kvindens skede, man kan derfor heller ikke blive gravid. Dog er der med kondomer risiko for, at de går i stykker eller falder af eller andet, de er derfor ikke helt lige så sikre som p-piller eller minipiller. Ulempen ved p-piller og mini-piller er, at man kan komme til at glemme at tage sin pille, og at der er flere bivirkninger. Sikrer I jer, at kondomet sidder ordentligt, vil der være lav risiko for, at du bliver gravid. Det er vigtigt at bruge kondom, ikke kun for at undgå graviditet, men også for ikke at få kønssygdomme, som smitter ved sex. Så det er bare rigtig godt, at I vil bruge kondom, det er så vigtigt. Bruger I kondom hver gang er i godt beskyttede mod graviditet, så det kan I sagtens gøre, uden at du behøver at tage p-piller også. Du kan læse mere om sex, kondomer og alt sådan noget her
Jeg håber, du kan bruge mit svar!
Sophie