Bange for at være gay

brevkassespørgsmål

Bange for at være gay

brevkassespørgsmål af
Tobias
14 år
Oprettet 1 år 7 måneder siden

Hej jeg er en dreng på 14 år. Jeg har i flere måneder tænkt på om jeg måske er bøsse eller noget helt andet. Jeg syntes personligt selv at det er pisse klamt at være bøsse. Jeg har som barn altid tænkt at jeg er til kvinder og at jeg en dag skal være kærester med en pige. Men her på det seneste har jeg følt lidt at jeg tænder lidt på mænd og sådan noget. Jeg har taget pisse mange gay test og har søgt overalt på Google. Men jeg har ikke fået svar. Det jeg vil have svar på er, om det bare er en fase eller at mine hormoner kører rundt eller hvad det nu hedder. Og om jeg altså bliver “normal” igen på et tidspunkt? Altså er det bare min krop som er i gang med at udvikle sig eller et eller andet. Eller er jeg bare gay? Please svar, og jeg håber der er chancer for at jeg er “normal” Hilsen Tobias

Svar:

Hej Tobias,

Jeg vil gerne starte med at fortælle dig, at det du oplever, er meget normalt og du er hverken den første eller den sidste som oplever, at være i tvivl om det. Når det er sagt, er det svært for mig at afgøre eller give dig entydigt svar på om du er homoseksuel eller ej. Men det betyder ikke, at jeg ikke godt forstår din frustration angående din seksualitet.

Som er du selv siger, så der sker der en masse inde i kroppen og hormonerne kørere rundt. Det er nu man begynder at danne og udforske sin seksualitet. Nogle er ret sikre på deres seksualitet og andre er i tvivl, begge dele er lige normalt. At opdage og udforske sin seksualitet betyder bl.a. at man må prøve sig frem og eksperimenter, for at kunne finde ud af, hvad man er til og hvad man ikke er til. Nogle eksperimenter med sit eget køn og for nogle er det en fase mens det for andre ikke er. Det er her jeg ikke desværre ikke kan komme med et svar, da det kun er dig selv som kan finde ud af det og her kræver det, at du mærker efter indeni dig selv. Men det jeg bliver nysgerrig på er, hvorfor du synes det er klamt at være bøsse? Her kan jeg ikke lade være med at tænke på om det er fordi du er usikker på din egen seksualitet eller er nervøs for, hvordan andre vil mene om det, hvis du var homoseksuel? Hvis det er tilfældet, kan jeg godt forstå, at det kan være svært. Det kan for mange være en stor ting at skulle springe ud, da det er meget sårbart og ofte fyldt med en masse bekymringer. Heldigvis tager de fleste venner og familie rigtig godt imod det. Det er dog vigtigt at tilføje, at det ikke nødvendigvis behøver at betyde, at du er homoseksuel, det kan også være du er biseksuel, som betyder at man er til begge køn, men det kan også være du er heteroseksuel og bare har brug for at eksperimentere. Uanset, hvad det måtte være, så er det meget normalt at udforske og eksperimenter, også med sit eget køn uden det betyder man er homoseksuel.

Jeg håber du kan bruge mit, selv om jeg desværre ikke kan komme med et entydigt svar, så håber jeg det kunne være med til at give dig lidt ro i maven.

Vh. Anja

cyberhusfabiennes billede
Anja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål