Barbering
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hjælp. Jeg har egentligt barberet ben i nogle år men jeg høre tit at folk bruger en creme når de har barberet ben. Men har ingen ide hvilken creme man skal bruge og skal man smøre det på lige efter og skal barber sig mens man er i bad. Og skal man bruge en creme før man butter baberskum på

Svar:
Hej med dig
Det er godt, du skriver med dine spørgsmål, når du er i tvivl. Det er nemlig vigtigt at have godt styr på sin barbering, så der bliver passet godt på huden.
Du spørger, om man skal barbere sig, mens man er i bad. Det er ikke nødvendigt, at du tager et bad, når du skal barbere dig, men det er vigtigt, at du skraber på ren og fugtig hud. Så det giver fin mening, at du barberer dig, når du alligevel er i bad. Det er ikke en god ide at barbere på tør hud. Så kan man nemt komme til at rykke i huden.
Det er en god ide at starte med at vaske benene med en sæbe, så du både blødgør og renser huden inden barbering. Mange oplever at få knopper eller bumser efter en barbering. Det skyldes, at enten huden eller barberbladet ikke har været rent, og det kan give betændelse i hårsækkene.
Når benene er rene og fugtige, kan du bruge barberskum, barbergelé eller andet, der er beregnet til brug ved barbering for at gøre barberingen mere skånsom for huden.
Som du selv skriver, er der mange der smører benene med en creme efter barbering. Når du har vasket og tørret benene efter barbering, er det godt for huden at fugte og pleje den med en bodylotion, som du fx kan købe i Matas eller Normal. Hvis du har en sart hud, kan det være en god ide at undgå en bodylotion med parfume i. Ellers kan huden nemlig svi og gøre ondt, og det er ikke særligt rart.
De bedste hilsner Matilde