Besvime
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Føler lidt at alt i mit liv er noget rod lige nu og er ved at blive syg i hovedet af hvor meget jeg overtænker selv de mest små, ligegyldige ting. 99% af tiden er mit hovedet fyldt med bekymringer omkring alt og intet. Det driver mig fuldstændig til vanvid.
Det ville være rart at kunne tage nogle små "pauser" fra sin bevidsthed engang imellem så jeg kan slippe fra alt lortet i bare et øjeblik. Har prøvet en del forskellige måder at få mig selv til at besvime på, men ingen af dem virker. Har også overvejet at tage en lille overdosis af nogle piller og se om det måske virker. Så har i nogle gode råd til hvordan man kan få sig selv til at besvime i længere tid af gangen og hvis man skal tage piller for det, hvor mange piller skal man så ca. tage for at man besvimer, men uden at det er en dødelig dosis? Og er der en bestemt type piller der så ville være mere effektive end andre eller er det ligemeget hvilke jeg tager?

Svar:
Hej med dig,
Det lyder utroligt hårdt at have så meget larm i hovedet hele tiden, og jeg kan godt forstå dit behov for at få en pause ind i mellem.
Dog tænker jeg ikke, at det at besvime er vejen frem. Dels fordi det kan være farligt at fremprovokere en besvimelse, især hvis det er med piller, fordi rigtig meget kan gå galt, og det kan efterlade dig med varige mén. Men også fordi det, for mig at se, ikke vil hjælpe noget. Altså, hvis du er besvimet er du ikke ved bevidsthed, og så kan du ikke mærke den ro du får i hovedet imens. Det eneste du vil mærke er, at det larmer ligeså meget, når du vågner op igen bagefter.
Når jeg læser det du skriver tænker jeg, at det du har brug for er at tale med nogen om, hvordan du har det. Og jeg vil anbefale, at den nogen er en psykolog, der kan hjælpe dig med at få styr på dine tanker og ro i dit hoved. For det kan være enormt svært at komme til bunds i selv. Og jeg tænker, at det netop er det, du har brug for - at komme til bunds i det, og finde ud af, hvad årsagen er til, at du overtænker alting.
Du kan finde en liste over psykologer i Danmark her, hvor du kan søge efter én i dit nærområde, og samtidig læse lidt om de forskellige og finde én, du synes passer til dig. Det kan være et stort skridt at opsøge en psykolog, og for nogen kan det være lidt af en overvindelse. Men der er intet forkert eller skamfuldt i at have brug for psykologhjælp. Akkurat ligesom de færreste ville tøve med at opsøge lægen, hvis de har ondt et sted i kroppen, så bør man heller ikke tøve med at opsøge en psykolog, hvis man har det svært mentalt. Og med det du beskriver om dit, ganske forståelige, behov for mentale pauser, tænker jeg netop, at en psykolog vil være en god og stor hjælp.
Jeg håber du vil følge mit råd, så du kan finde en løsning, der giver dig mere ro i hovedet.
Held og lykke!
Mange hilsner,
Siv