BH selfie
brevkassespørgsmål af
Sarah
16 år
Hej CH,
For noget tid siden tog jeg et selfie af mig selv som stod i en helt normal BH. Mine bryster var ikke fuldstændig tilstede, men man kan sagtens se at de er der. Jeg er bekymret over, om en BH selfie er kategoriseret som børneporno, mest på baggrund af, at jeg ikke kan huske om jeg har sendt det til nogen jeg kender. Det tror jeg egentlig ikke jeg har gjort da jeg ikke kan se noget omkring, at jeg har sendt det til nogen, og jeg bruger ikke snapchat, så jeg kan altid se hvad jeg har sendt til andre.
Jeg læste jeres opslag omkring digital krænkelse, og der blev nævnt at en selfie i undertøj ikke var børneporno. Jeg ville bare være 100% sikker om det nu virkelig er okay med en BH selfie, da jeg ikke har lyst til at blive involveret i noget ballade.
Billedet indeholder kun mit ansigt og lidt af mine bryster, så udover det at jeg poserer, forekommer der intet seksuelt i billedet

Svar:
Hej Sarah.
Du er langt fra den eneste, som bliver bekymret for, om nogle af de billeder man tager, er på grænsen til at være det, som man i loven kalder børneporno. Efter de sidste års snak om deling af børneporno og digitale sexkrænkelser, er der mange, som er bange for at gøre noget forkert. Og det er ikke rart at gå med de her bekymringer, da der ofte slet ikke er nogen grund til at bekymre sig. Men det er selvfølgelig stadig godt at have nogle refleksioner over, hvilke billeder der er okay at dele, og hvilke der ikke er.
Ud fra det du beskriver, så er jeg helt sikker på, at det billede, du har taget af dig selv i BH på ingen måder er børnepornografi. Børneporno bliver i loven betegnet som seksuelle billeder af børn under 15 år, hvor der er fokus på kønsdele, typisk underlivet eller en seksual akt som samleje eller onani. Termen børneporno er dog lidt misvisende, da børn aldrig vil kunne lave porno, da de er børn, så seksuelle billeder af børn bliver i praksis betegnet som overgrebsbilleder på børn.
Selvom dine bryster var til stede på billedet, dækket af en BH, vil det altså stadig ikke være børneporno, uanset om du har sendt billedet til en anden eller ej. Der skal være plads til at tage den slags billeder af sig selv uden at være bange for at gøre noget galt, så du må endelig ikke være bange for at tage et billede af dig selv i undertøj eller bikini. Men lad os antage, at du rent faktisk havde sendt det her billede af dig selv i BH til en anden, og vedkommende betragtede det som et seksuelt billede, så ville du ikke komme i ballade. Selv hvis det værste skulle ske - vedkommende delte billedet af dig, så ville det ikke være dig, der fik ballade, men den, der havde delt det, da det blive betragtet som, at der bliver begået et overgreb på dig eller det, man kalder en digital sexkrænkelse,
Men igen - et billede af sig selv i bh er helt okay, og du har ikke gjort noget galt ved hverken at tage billedet eller sende det til andre.
Jeg håber, at mit svar fik dig beroliget, og du nu er 100 % sikker på, at en BH selfie er helt okay.
Mange hilsner Karoline