Biseksuel
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej, jeg er en pige på 14 som er meget i tvivl om min seksualitet. Jeg troede i meget lang tid at jeg kun var til mænd men da jeg lige pludselig begyndte at blive vildt interesseret i fiktive kvindelige karaktere, opdagede jeg at jeg også var til kvinder. Lige siden har jeg været i sådan en limbo hvor jeg ikke kan finde ud af min seksualitet. Jeg er meget i tvivl da jeg aldrig har været interesseret i drenge jeg har mødt i virkeligheden men kun kendte mænd, hvor jeg med piger både har været interesseret i nogen jeg har set i virkeligheden eller en kendt person. Det har gjort mig meget forvirret og frustreret da jeg ikke kan finde ud af om det bare er ideen om mænd jeg kan lide eller om jeg reelt er interesseret i dem. Kan i hjælpe mig for jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at finde ud af det. Mvh pige på 14.

Svar:
Hej med dig
Det er fuldstændig normalt at have en masse forvirrende tanker. Og ubesvarede spørgsmål. Især i din alder, hvor der sker meget med både kroppen og sindet. Man udvikler sig på så mange måder og kan sætte spørgsmålstegn ved mange ting.
For dig handler det om din seksualitet. Måske er det ikke alle, der siger det højt, men jeg kan berolige dig med at det er et stort spørgsmål for ret mange mennesker - i alle aldre. Hvem/hvad er man egentlig tiltrukket af? Hvad betyder den der tanke, jeg tænkte den anden dag? Hvordan skal jeg lige tolke mig selv? Og der er så mange betegnelser for seksualitet i dag. Så der er mange muligheder. Det kan både være godt, hvis man finder en, der passer på sig selv og forvirrende, hvis man ikke gør. Men bare rolig - din seksualitet er helt din egen og du skal nok finde frem til, hvad du er til på et tidspunkt. Det er ikke noget, man nødvendigvis skal nå frem til til et bestemt tidspunkt. Så måske er det okay at du ikke lige ved det endeligt lige nu? Det kan være, du kan øve dig i at acceptere din forvirring og i at være tålmodig.
I din alder er der mange, der må være tålmodige med et eller andet. Så du er ikke alene. For nogle er det seksualitet. For andre er det bryster eller at blive højere. Nogle vil gerne være mindre ensom. Det kan være mange forskelle ting.
Så du er altså helt normal, selvom du er rundt på gulvet. Det gav dig ikke svar på, hvordan du skal finde svar, men hvad du kan prøve at tænke på i stedet. For mange, som er i tvivl om deres seksualitet, kræver det tid. Nogle kan pludselig bare mærke det. Andre finder ud af det ved at få nogle forskellige erfaringer, med  både piger og frenge. Jeg håber og tror på, at svaret sandsynligvis dumper ned til dig lige pludselig, hvis du giver dig selv tid, og lov til at være i tvivl, for det er helt okay at være.
Tanker fra
Mai