Brug for hjælp

brevkassespørgsmål

Brug for hjælp

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 2 år 6 måneder siden

Hej,

Jeg er en fyr på 20 år, som er på et sted i livet, hvor jeg tror, at det ville være godt for mig at få noget hjælp/rådgivning/støtte til diverse forskellige personlige problemer, der har påvirket mig i et stykke tid – f.eks. nogen at snakke med. Jeg skriver en besked her, fordi jeg meget gerne vil høre, hvad I mener, det rigtige er for mig, hvad jeg kan gøre, og om I har nogle anbefalinger eller råd til mig.

Nogle af mine problemer såsom f.eks. seksuel præstationsangst har præget mig og formet mig som person over de seneste par års tid, men det har ikke været noget, som jeg har haft aktuelt behov for at gøre noget ved, da jeg har haft en kæreste det seneste 1,5 år, hvilket har givet mig utrolig meget tryghed og sikkerhed på mange områder. Jeg trives bare generelt meget bedre, når jeg er i et forhold – og nu, hvor min kæreste slog op med mig for et par måneder siden, så skal jeg gøre op med det, og lære at have det godt uanset om jeg er i et forhold eller ej.

Omstændighederne er at jeg blev student fra gymnasiet i juli og havde en god studentertid med mine rigtig gode venner og kæreste, men nu står jeg midt i et sabbatår uden planer, lyster eller ideer til, hvad jeg skal bruge tiden på. Min kæreste slog så op med mig her i slutningen af sommeren, hvilket var virkelig hårdt – og er stadig noget jeg kæmper med – men jeg har det markant bedre end for 2 måneder siden. Jeg bliver ikke længere ked af tanken om, at vi ikke længere er sammen, nu er det mere de personlige problemer for mig ved at være single og enlig, der begynder at tage over – og derudover fylder det rigtig meget for mig, at hun er kommet relativt hurtigere videre end mig, og jeg fornemmer at hun har været sammen med andre fyre osv. Så ja, jeg står midt i et helt åbent sabbatår, hvor jeg her til at starte med har fået en omvæltning i og med, at jeg nu er alene i tilværelsen, ingen planer har og mangler lyst til at gøre ting – f.eks. ved jeg ikke om jeg har lyst til højskole, rejse eller lignende, og jeg har ingen ide om, hvad jeg en dag vil studere. Det ville være rart at snakke med nogen om den store verden, der er foran mig, som føles meget stor og lidt trist, når man ingen ideer har til, hvad man har lyst til at lave.

Nu har jeg skrevet en masse, for at give en fornemmelse af, hvad det er, jeg har brug for. Der er mange ting, der føles trist og udfordrer mig for tiden, som jeg har behov for at gøre op med – og mit første skridt er at skrive til jer, for at høre, hvad I synes jeg kan gøre. For at opsummere, så vil jeg rigtig gerne overvinde min seksuelle præstationsangst, som har gjort, at jeg holder mig fra at være i situationer, hvor jeg kan komme til at kysse med en pige eller lignende. Jeg har aldrig rigtig prøvet bare at score nogen i byen eller lignende, men vil gerne overvinde det. Derudover har jeg lidt kærestesorger, der stadig fylder. Jeg har behov for at finde en mening ved hverdagen, der gør mig gladere, og finde ud af, hvad jeg vil med mit/mine sabbatår. Jeg mangler noget glæde i livet, noget at se frem til og generelt mere tilfredshed med mig selv – især når det angår at være single. Jeg tænker, at det ville være godt for mig at tale med en psykolog, og mine forældre har endda sagt, at de gerne vil betale for en, hvis jeg finder en. Men har I nogle anbefalinger til, hvem jeg skal tale med? Er det en psykolog, sexolog, eller noget helt tredje. Og derudover tager jeg hjertens gerne imod råd og anbefalinger fra jer.

Jeg glæder mig utroligt meget til at høre jeres svar.

Kærlig hilsen

Svar:

Kære du

Det er et svært sted, i livet, du befinder dig lige nu. Et endt forhold kan være en stor sorg, og det kan i sig selv presse den mentale trivsel ret markant.

Men ud over at du for nyligt har oplevet et brud, så kan de første år af voksenlivet også være nogle af de sværeste for mange mennesker.

Efter endt ungdomsuddannelse står man pludselig i en enorm stor verden af mulighed, og med ansvaret for at finde vejen gennem valg og fravalg.  Man er voksen, så der er ikke længere nogen der viser vejen, på samme måde, som da man var yngre. Det er en KÆMPE mundfuld, og det er skide svært. Der er virkelig mange der kæmper med at finde motivation, retning og mening i lige præcis de her år af livet.

Det kan godt tage tid at få et solidt fodfæste i livet, som voksen. Mange bliver udfordret i en grad, der gør at de har brug for hjælp, og det kan ofte være kærestesorg eller lignende, der bliver den berømte dråbe, der får bægeret til at flyde over.

Du har allerede taget nogle ret gode skridt. Du har erkendt at du er et sted, hvor du har brug for at flytte dine tanker ud af hovedet, og tale med nogen. At få hjælp til at se dig selv fra andre perspektiver, for på den måde, at få hjælp til at finde en vej videre. Det er nemlig præcis det man kan, når man taler med eksempelvis en psykolog.

Når tankerne er i hovedet, har man tendens til at finde frem til samme svar, eller måske til ikke at kunne finde svar overhovedet.

Når man får tankerne ud af hovedet, og taler med nogen om det der fylder indeni, kan man få hjælp til at se sig selv, og med lidt held, at forstå sig selv, på en anden måde end man ellers gør. Og det kan være en mulighed for at finde nye muligheder og veje.

Seksuel præstationsangst kan skyldes mange forskellige ting. Jeg synes det kunne lyde som om det, i din situation, kunne bunde i det selvbillede du har.

Præstationsangst kan man sagtens arbejde med, sammen med en sexolog, men når du nu spørger om vores råd, så vil jeg anbefale dig, at tale med en psykolog, til at starte med. Jeg synes det lyder som om du har nogle mere grundlæggende udfordringer, som du har brug for at arbejde med, og der tænker jeg en psykolog, er det bedste bud. Så jeg vil anbefale, at du tager imod dine forældres tilbud.

Selvom jeg skriver, at dine problemer lyder til at være mere grundlæggende, så betyder det ikke sværere. Du har den store fordel, at du er god til at mærke dig selv, og så tør du samtidig sætte ord på. Og det er dit bedste våben, for at få det bedre.

Og det er jeg sikker på at du kan. Du kan finde glæden, meningen og den retning du vil følge.

Jeg sender dig alt den gode energi jeg kan klemme ned i tasterne, med det håb, at du tager imod dine forældres tilbud, og tager næste skridt på vejen til at få det bedre.

Mange hilsner Tanja

Tanjas billede
Tanja fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål