ChrisBumstead4Life<3
brevkassespørgsmål af
Chad
16 år
Hej jeg er en dreng på 16 år, jeg er på steroider. Jeg lever på proteinpulver og creatin samt pre-workout, fordi jeg ikke kan lade være, det er blevet som en afhængighed og kan ikke skippe en eneste dag i fitnesscenteret, hvad skal jeg gøre? Har i nogle tips til at stoppe med det forskellige uden abstinenser eller er det bare at tage the hard way? Mvh Chad

Svar:
Hej Chad
Det er rigtig godt at du rækker ud efter hjælp, for et misbrug af steroider giver bare rigtig stor risiko for problemer med fysikken på den lidt længere bane, ligesom det kan have ret stor indvirkning på ens psykiske trivsel.
Jeg er desværre nødt til at sende dig videre til andre rådgivninger, som jeg tænker kan hjælpe dig bedre end vi kan her I Cyberhus.
Jeg vil råde dig til at skrive til Netstofs brevkasse, hvor der sidder eksperter i rusmidler. Selv om steroider ikke er et rusmiddel, så kan det misbrug du har alligevel sammenlignes med fx. et misbrug af kokain, på den måde at symptomerne på afhængighed, og det der sker, når man stopper eller nedtrapper, kan ligne hinanden.
Jeg tænker derfor rådgiverne på Netstof vil kunne guide dig i den bedste retning, i forhold til at finde hjælp.
Du kan læse mere om Netstof, og skrive til dem her: netstof.dk
Du kan også overveje at kontakte LMS, som rådgiver mennesker med spiseforstyrrelser. Måske synes du det lyder langt ude, men de findes faktisk en spiseforstyrrelse, som ofte ses mest tydeligt ved et ekstremt træningsbehov. Umiddelbart er det jo sundt og godt at træne, og være opmærksom på hvad man spiser, men tager det overhånd, kan det faktisk blive til en spiseforstyrrelse, ligesom bulimi, overspisning eller anoreksi.
De her spiseforstyrrelser, som ofte involverer overdrevet træning, fokus på store muskler, og også kan ses i kombination med misbrug af steroider hedder ortoreksi og megareksi. Du kan læse mere om dem her: https://www.lmsos.dk/spiseforstyrrelser
LMS tilbyder også forskellige slags rådgivning, og de har også erfaringer med brugere af steroider.
Du er helt bestemt på rette vej, når du søger hjælp, og jeg håber jeg har kunnet pege dig i den rigtige retning.
Mange hilsner Lukas