Depression
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hvordan kan man formulere sig hos lægen, hvis man vil tale om depression? nogen råd til hvad man siger når men bestiller tid, har en tid osv.? og er det overhovdet det rigtige at gøre? er ret lost...

Svar:
Kære Anonym
Det er først og fremmest godt at du har valgt at søge læge, når du oplever at du har det svært psykisk. Din læge har mulighed for at hjælpe dig videre til yderligere hjælp, så det giver rigtig god mening.
Jeg ved godt det kan virke grænseoverskridende, men jeg tænker du skal være så direkte som du kan. Sig at du er bekymret for om du kan have en depression, og at det er det du har brug for at tale med din læge om.
Din læge vil spørge ind til, hvad det er du oplever, og så handler det om at være så åben og ærlig som muligt. Jo mere du kan fortælle om det du oplever, jo bedre kan din læge forstå og hjælpe.
Når du har fået din lægetid, kan det være en god hjælp at have skrevet de vigtigste ting ned. Når man sidder og skal forklare, kan man nemt glemme noget, eller måske bare have svært ved at få sagt det hele. Derfor kan det hjælpe at have skrevet det hele ned på forhånd. Så har du noget at støtte dig til, når du sidder hos lægen.
Det er rigtig godt at du søger hjælp. Det er et vigtigt skridt på vejen til at få det bedre.
Mange hilsner Julie