Drenge er kloge
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Jeg hørte forleden at forskellen i karaktergennemsnit i gymnasiet for drenge er gået fra 0.2 til 0.8 i forhold til piger. Det er meget skræmmende, og jeg undrer mig virkelig over at det er noget vi ikke snakker mere om i samfundet. Er det ikke et ligestillingsproblem? Der er åbenlyst ikke samme muligheder for drenge til at vælge uddannelse. Er der fordi at der er nogen drenge som får meget lave karakterer der trække alle drengene ned, er det en mindre grupper piger der hiver pigerne op eller hvordan ser tallene ud i detaljer? Jeg har ikke kunnet finde noget og tænkte at i måske ved mere. Heldigvis har jeg læst at på universitetet får mænd samme karaktergennemsnit som kvinder. Jeg synes nogen gange at drenge og mænd bliver behandlet om andenrangs borger i samfundet. De fleste selvmord og hjemløse er jo mænd. Jeg ser oftere kvinder tale ondt om mænd end mænd tale ondt om kvinder i samfundsdebatten. Hvad er jeres tanker på det?

Svar:
Hej du
Det er nogle interessante betragtninger, du gør dig, og nogle relevante spørgsmål, du stiller. Jeg kan imidlertid ikke give dig et klart svar på dine spørgsmål, fordi jeg ikke er velbevandret nok på området omkring kønsforskelle og ligestillingsdebatten. Til de specifikke spørgsmål du har omkring kønsforskelle i karakterer i skolen kan jeg dog anbefale dig at tage et kig på Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærds (VIVE) publikationer samt psykolog Ann Elisabeth Knudsens bøger omkring kønsforskelle mellem drenge og piger, Små forskelle med store konsekvenser, Pæne piger og dumme drengeSeje drenge og superseje piger samt publikationen Køn, karakterer og karriere fra Evalueringsinstituttet, som hun også er medforfatter på. Det kan være, at de har noget omkring de ting, du efterlyser her i brevkassen. Det kan også være, at der findes kurser, konferencer eller foredrag omkring kønsstudier, ligestilling eller kønsforskelle, som kan gøre dig klogere på området? Måske har Center for Køn, Magt og Mangfoldighed noget, der vækker din nysgerrighed?
Som regel findes der ikke én forklaring på spørgsmålene om køn og ligestilling, men mange forskellige forklaringer, fordi emnet er så komplekst. Derfor tror jeg, at det er vigtigt, at man netop søger en bred viden omkring de ting, man er usikker på - ligesom du gør ved at spørge her i brevkassen. Derudover kan det være vigtigt at huske sig selv på at skelne mellem faktuel viden og egne holdninger. Man kan nemlig nemt komme til at lade sine egne holdninger farve den måde, man forstår informationer på. Med det mener jeg, at man kan komme til at tolke informationer ud fra de forestillinger, man allerede har om, hvordan tingene hænger sammen. Derfor kan det være vigtigt at forholde sig åbent og nysgerrigt til nye informationer, også selvom de måske ikke passer ind i ens egen forklaring. Når man forholder sig nysgerrigt og søger yderligere viden, er der nemlig også plads til at komme med nye forklaringer og perspektiver, som kan være med til at bringe debatten om ligestilling videre.
Jeg håber derfor, at du vil dyrke din nysgerrighed og udfordre dine egne perspektiver, når du læser videre om køn og ligestilling. Det, håber jeg, kan give dig nogle af de svar, du søger. Rigtigt god læselyst.
De bedste hilsner
Marie