Efter skole
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej Cyberhus Jeg er en pige på 13 år. I min klasse er pigerne gode venner, problemet er bare at vi stort set aldrig er sammen efter skole. Vi havde på et tidspunkt et pigemøde hvor jeg sagde at jeg synes at det var ærgerligt at vi ikke var sammen efter skole, og de andre piger var enige. Vi lavede en aftale om at vi skulle hjem til en af pigerne og bage kage, men det blev aldrig til noget. Jeg synes at det er helt vildt ærgerligt når jeg er alene hjemme uden nogen venner hver dag. På samme tid er det også svært at spørge, og finde tidspunkter, da de tit har planer. Min mor og storesøster synes også at det er ærgerligt, og bringer tit emnet op. Problemet er bare at jeg ikke vil tale om det, da jeg bliver rigtig ked af det, og begynder endda nogengange at græde... Hvad synes I at jeg skal gøre?

Svar:
Kære pige på 13,
Det er godt, at du skriver herind, for jeg tror at der er mange unge, som står med lignende udfordringer som dig. For sådan som du beskriver det, er det ikke fordi at lysten ikke er der hos hverken dig og dine veninder til at ses med hinanden,
Det handler måske mere om, at der mangler en som tager initiativ til at planlægge en dag, hvor alle har tid til at ses. Du fortæller, at både dig selv og de andre piger, synes at det er ærgerligt at i ikke ses i fritiden, men at der desværre ikke sker noget.
Det er uanset hvad et godt tegn at i alle er enige om, at i gerne vil ses og måske i bare har brug for et ekstra, venligt skub til at mødes i fritiden.
Jeg forstår godt, at du bliver ked af det, når din mor og storesøster bringer emnet op, og spørger ind til, hvorfor i ikke ses i fritiden. Det kan fylde utroligt meget, når man gerne vil se sine veninder mere end man gør. Men husk på, at de kun spørger, fordi de vil dig det bedste og ikke ønsker for dig, at du sidder alene hjemme efter skole.
Måske du kunne have mod på, at tage en snak med din mor om, hun ville tage fat i nogle af de andre pigers forældre, og på den måde få lavet nogle konkrete aftaler om at mødes?
I kunne måske arrangere en fælles film-aften hjemme hos en af jer, og der kan det hjælpe at have lidt støtte fra ens forældre til at bakke op om det sociale i ens klasse. Det kunne måske være starten på, at det bliver nemmere for jer selv at tage initiativ til at ses.
Jeg håber at mine forslag kunne give dig nogle ideer til, hvad du kunne gøre og jeg håber at i snart finder en dag, hvor i kan ses og hygge jer sammen.
Positive tanker fra
Louise