Efterskole-forhold

brevkassespørgsmål

Efterskole-forhold

brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Oprettet 9 måneder 2 uger siden

Hej Jeg skal efter sommerferien starte på efterskole, det glæder jeg mig helt vildt til, selvom jeg selvfølgelig er meget nervøs omkring mit ophold, med det ikke det som går mig på hjertet. Over sommeren har jeg været så heldig at få en sød kæreste som jeg virkelig holder af. Hendes veninder siger vi er et godt par og er søde sammen. Jeg har både mødt hendes familie, men hun har også mødt min, og det er som sådan første gang jeg har været i et “rigtigt” forhold og jeg ved egentlig ikke helt hvis jeg er klar til et endnu, jeg vil selvfølgelig gerne være kærester men jeg er bange for at jeg ikke er nok for hende, at jeg ikke kan tilfredsstille hende, og det gør jo at jeg har en masse tanker omkring det. Vi har været sammen i lidt over 2 uger, og jeg burde egentlig være lykkelig. Og selvfølgelig er jeg også det. Men jeg har en masse tanker, mest omkring vores forhold når vi er på efterskole, jeg er så lykkelig når jeg er sammen med hende, men når vi ikke er, er det som om at jeg af en eller anden grund tvivler på vores forhold. Jeg har også en tendens til at overtænke en masse ting, og det har gjort det lidt ekstra følsomt og det fylder en helt masse for mig. Men ihvertfald Vi skal begge på efterskole, og vi har snakket lidt omkring det, men det virker næsten som om at hun ikke vil snakke omkring emnet? Eller så er det mig som overreagerer? Tankerne driver mig til vanvid, tanken om at hun skulle falde for en anden-(Det er selvfølgelig ikke noget jeg vil stoppe hende for, da jeg kun vil se hende glad),- eller være mig utro skræmmer mig, det at vi ikke har mulighed for at se hinanden på samme måde som vi har kunne her i ferien, jeg er bare bekymret om vores forhold kommer til at holde. Det hjælper heller ikke at vi ikke kommer til at kunne se hinanden i de næste 6 uger, da vi begge har en travl hverdag, med arbejde og udlandsferie. Det gør det også lidt ekstra svært, da jeg har fra venner fået fortalt at et forhold på efterskole ikke holder, det gælder både hvis man har en hjemme, eller på skolen, jeg ved godt at de ikke altid passer, men de ord har gjort at jeg virkelig har tænkt meget over vores forhold, det har også holdt mig oppe sent på aftenen, tror også at min mor og søster har kunne mærke at jeg virker irriteret eller stresset. Det kunne være rigtigt dejligt hvis i havde nogle tips eller noget lignende som jeg eller vi eventuelt kunne bruge til at ikke tænke så meget over tingene, og eventuelt at holde vores forhold sammen og stærkt Jeg vidste ikke helt hvordan jeg skulle komme ud med det og hvordan jeg skulle skrive det på en forståelig og ordentlig måde. Håber det kan forstås Tak på forhånd, jeg sætter virkelig pris på rådgivningen, eller hvad man nu kalder det :) God sommer Mvh Dreng, 15 år

Svar:

Kære du.

Det lyder til du sidder i en lidt tricky situation med din kæreste, og det er helt forståeligt at du har nogen tanker og følelser der bekymrer dig, og det er derfor rigtig godt, at du skriver ind til os så du kan få den bedste støtte og rådgivning der er mulig.

Det er helt forståeligt, at du føler dig nervøs og har mange bekymrende tanker om dit forhold, især når du står over for en stor forandring som at starte på efterskole samt at jeres forhold stadig er meget nyt. Overgangen til en efterskole, hvor I ikke vil kunne se hinanden lige så ofte som før, kan skabe usikkerhed og bekymringer, og som sagt det er ganske forståeligt og ikke fordi du overreagerer, vi mennesker reagerer forskelligt på forskellige situationer nogen er mere bekymret for det nye, mens andre tager det mere stille og roligt, det vigtigste er blot man kan lytte og forstå hinanden bedst muligt.

For at gøre resten af mit svar mere overskueligt vil jeg dele resten af mit svar op i forskellige råd, der måske kan hjælpe dig med at håndtere disse følelser og tanker:

1. Kommunikation er nøglen: Snak med din kæreste om dine følelser, tanker og bekymringer. Åben og ærlig kommunikation er afgørende for at skabe den nødvendige tillid og forståelse i et forhold. Hvis du har brug for at tale om fremtiden, jeres forhold og hvordan I begge vil tackle efterskoletiden, er det vigtigt at få det hele ud og bare være en ”åben bog” om det hele. Lyt også til hendes side af situationen og hvordan hun ser på det hele. Husk folk er mere villig til at lytte til dig, hvis du til gengæld også vil lytte til dem! Hvor du måske er den mere bekymret er hun måske mere rolig omkring det, det er vigtigt at i begge respektere jeres forskellige sindelag omkring hele efterskole-situationen og fremtiden.

2. Tillid: Jeg kan sagtens forstå det kan være svært at have tillid, når I skal være adskilt i flere uger, men det er vigtigt at stole på din kæreste og hendes følelser for dig. Hvis jeres forhold er baseret på tillid og respekt, vil det være lettere at håndtere de udfordringer, der kommer jeres vej. Prøv helst at undgå at blive kontrollerende eller fx bombardere hende med beskeder eller opkald når i når så langt for det vil nok forværre det for jer begge på langsigt.

3. Lev i nuet: Forsøg at fokusere på den tid, I har sammen nu, og nyd hinandens selskab. Det er naturligt at have bekymringer om fremtiden, men det er også vigtigt at leve i nuet og værdsætte den tid, I har sammen. Prøv at tage en dag af gangen, og prøv så godt du kan at tag tingene stille og roligt. 4: Savn kan være godt: Selvom det kan være hårdt at være adskilt, kan det også være sundt at have tid til at savne hinanden. Det kan styrke jeres bånd, når I ses igen, tror også i hurtigt begge ville føle jer ”kvalt” hvis i skulle være sammen 24/7, måske ikke lige i starten når i er nyforelsket, men lidt længere tid inde måske- savn kan derfor være noget godt i sådan en situation.

5. Forventninger: Prøv at have realistiske forventninger til jeres forhold under efterskoletiden. Det er en periode med mange forandring, og det er muligt, at der vil være udfordringer med jeres forhold undervejs. Men med god kommunikation, tillid og støtte kan I håndtere det sammen, også behøver i måske ikke frygte den kedelige kliche med efterskole-forhold sjældent holder. 6: Søg støtte fra vennerne: Hvis du har brug for nogen at tale med om dine følelser, kan det være gavnligt at dele dine tanker med venner, det er altid godt at få en tredjepart ind, som kan give dig et andet perspektiv på situationen og måske give dig andet stof til eftertanke.

Det var de råd jeg kunne tilbyde for denne gang, og jeg vil nu runde mit skriv af med at minde dig om, at det er helt normalt at have disse følelser og bekymringer, især når man er i et spritnyt forhold og står over for store forandringer. At give dig selv lov til at tale om dine følelser og tanker åbent og ærligt kan hjælpe dig med at bearbejde dem og få den nødvendige støtte.

Vær åben, lyttende og tillidsfuld over for din kæreste og hold kommunikationslinjen åben, på denne måde er jeg sikker på i kan tackle udfordringerne sammen som et team og overkomme de udfordringer i evt skulle møde.

Rigtig god sommer dig også, og jeg vil sende en masse god energi i din retning!

Venlig hilsen Kylie.

cyberhuskyles billede
Kylie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål