Ekskæreste Kærlighed
brevkassespørgsmål af
Bine
18 år
Hej derude! Min ekskæreste og jeg har et mærkeligt forhold sammen. Vi er ikke kærester men vi er heller ikke kun venner. Jeg ved ikke rigtig hvor vi står og det er ret forvirrende. Vi mødes flere gange om ugen, snakker og har det hyggeligt sammen. Vi ligger ofte tæt, ser film og overnatter hos hinanden. Så i sidste uge da vi lå tæt sammen endte vi med at kysse. Vi kyssede i lang tid, og så spørger han mig om jeg vil have sex..... Jeg siger nej. Det er fordi jeg knytter mig rigtig meget til andre mennesker, og at jeg ikke er i stand til at gøre seksuelle ting med nogen som ikke har commitment til mig (er kærester med mig)..... Men jeg kan stadigvæk godt lide ham, han er kommet videre og han ser mig som en ven med benefits.... Jeg tænker derimod sort hvidt og ønsker ham som min kæreste eller KUN venner. Men når vi ligger der bliver jeg fristet og jeg bliver så ked af det bagefter. Hvad synes du jeg skal gøre? 1) Gå med på mine følelser, gøre seksuelle ting og have det fedt i momentet og tage konsekvensen derefter? 2) Undgå situationer hvor vi ender i den stemning. Ikke ligge tæt. Ikke nyde hinanden tæt på og mærke den hinandens tryghed? 3) Holde helt afstand fra ham indtil jeg ikke har følelser for ham mere. Blokere ham og udelukkende tænke på ikke at tænke på ham. 4) ????? Du er velkommen til at komme med forslag eller sige hvad du synes jeg skal gøre i denne situation :)

Svar:
Kære Bine
Først og fremmest vil jeg gerne fortælle dig, at jeg synes, det er sejt, at du har haft mod på at række ud efter hjælp her i brevkassen. Det lyder som en noget svær situation, du er havnet i med din ekskæreste, og derfor er jeg glad for, at du søger råd hos os. Jeg vil nemlig meget gerne dele mine tanker om din situation med dig og hjælpe dig med at finde ud af, hvad du mon kan gøre.
Der er desværre ikke noget klart svar på det, du spørger om. I stedet handler det om at mærke efter i dig selv, hvad du vil have det bedst med at gøre på den lange bane. Det er nemlig ikke rart at se tilbage på noget, man fortryder at have gjort - selvom det også nogle gange er en uundgåelig del af livet, at man kommer til at gøre ting, man fortryder.
Når jeg læser det, du skriver, bliver jeg imidlertid også nysgerrig på, hvordan det mon kan være, at du og din ekskæreste ikke er sammen mere? Ligger en del af svaret på dit spørgsmål mon i dét?
Du skriver, at du ikke rigtigt ved, hvor du og din ekskæreste står. Samtidig skriver du, at din ekskæreste har meldt klart ud, at han er kommet videre og kun ønsker at være venner med benefits. Du skriver også, at du på den ene side bliver fristet og gerne vil være sammen med ham, fordi du godt kan lide ham. På den anden side bliver du ked af det, når du har været sammen med din ekskæreste. Mon de to ting kan hænge sammen? Kan det være, at du bliver ked af det, fordi du måske godt ved, at han ikke vil være kærester igen?
Det kan være svært at erkende, at et forhold er slut, særligt hvis man bliver ved med at ses. Jeg kender ikke til jeres forhistorie, men du kan prøve at spørge dig selv om, hvorvidt du ville have været venner med ham, hvis I ikke var blevet kærester? Har han venne-potentiale, eller er det mon trygheden ved det velkendte, der holder dig fast? Du ved, at I ikke kan blive kærester igen. Giver det så stadig mening for dig at ses med ham?
Jeg tror, du bliver nødt til at mærke efter og finde ud af, om du er okay med eventuelt at blive skuffet eller ked af det på samme måde, som du allerede gør det nu, hvis du vælger at være sammen med ham. Eller om det ikke er det værd for dig. Hvis det ikke er det værd for dig, kan det være rart med lidt distance til ham, så du ikke hele tiden bliver konfronteret med de svære følelser. Det kan være svært at se klart, når man er i sine følelsers vold, så måske lidt distance kan give dig klarsyn. Det kan også godt være, at det kunne være en god idé at fortælle ham om, hvordan du har det, og hvorfor det er svært for dig at være sammen med ham lige nu. Måske kan han komme på en helt fjerde løsning?
Jeg håber, mit svar kan give dig den vejledning, du har brug for lige nu, selvom jeg ikke kan give dig et klart svar. Hvis du har flere eller andre spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive herind igen.
Jeg sender et stort kram i din retning.
De bedste hilsner
Marie