Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Emalje
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Halløj. Jeg ville lige høre om min emalje på tænderne. Jeg har altid fået ad vide af forældre og tandlæger at jeg har flotte tænder. Nå men så en dag da jeg stod på badeværelset så jeg i spejlet at mine tænder på en måde havde fået hvide streger og prikker. Jeg kunne ikke børste dem væk og blev rigtig nervøs. Er det noget skadeligt? Og hvad kan jeg gøre for at rette op på det:))

Svar:
Hej dreng 14 år
Tak for dit spørgsmål om hvide streger på fortænderne. Jeg kan godt forstå, at det bekymrer dig, hvis dine tænder pludselig har fået hvide prikker og streger.
Til gengæld kan jeg sige dig helt klart, at dine tænder kan ikke få hvide prikker og streger fra det ene øjeblik til det andet. Derimod kan alle menneskers tænder tage sig forskelligt ud, alt efter hvor meget lys og hvilken slags lys, du ser på dem i.
Der er nogle forskellige muligheder, den mest oplagte er, at du aldrig har inspiceret dine tænder så grundigt før. Og derfor har du først set nu, at dine tænder har prikker og streger. Og det har tænder. De fleste tænder er ikke "ensfarvede" men er typisk gulest der, hvor de er tykkest (oppe imod tandkødet) og mere gennemsigtige på kanterne. Der er også furer og buler på kryds og tværs. Og nogle tænder har områder, der ligner prikker/pletter/streger - altsammen er det med til at tænderne ser "naturlige" ud. Tænderne dannes inde i kæben og er stort set færdige, når de kommer ud. Så prikkerne og stregerne er altså den måde dine tænder er dannet på.
Den anden mulighed er, at du har opdaget, at du har begyndende huller i dine tænder. De første tegn på huller er nemlig hvide pletter eller streger - typisk sidder de helt oppe ved tandkødet, fordi det er der, hvor bakterierne lettest kan sidde i fred. Og hvis det er huller på vej, så kan de stoppes. Men du kan ikke få de hvide pletter og streger til at gå væk igen. Der vil være en slags "ar" på tandens overflade der, hvor der har været hul på vej. Og det vil oftest kunne ses resten af livet.
Du kan checke selv, om du børster godt nok rent: du kan skrabe med for eksempel en fingernegl og se, om du kan skrabe noget af tanden. Hvis der er bakterier, så kan du skrabe noget af, der ligner havregrød. Og så er det fordi du ikke rammer bakterierne med din tandbørste. Du kan også mærke det med tungen: hvis der sidder bakterier, er tanden ikke glat, men føles ru. Og endelig kan du se bakterierne, hvis du har tykke lag siddende.
Så mit første råd til dig kunne være at gå ud på badeværelset og se grundigt på dine tænder, at checke for bakterier. Og at børste rent ved at ramme helt oppe ved tandkødet, hvor bakterierne sidder med tandbørsten. Og bagefter checke igen: er der rent nu? Hvis du har tænder, der er skæve skal du trykke mere med tandbørsten for at få den presset ind i mellemrummene.
Og uanset om du finder bakterier eller ej, så kunne du jo spørge din tandlæge, om du børster tænderne helt rene og om hvad de pletter og sterger du kan se, er for noget.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge