Ensom
brevkassespørgsmål af
mille
13 år
hej...jeg er lige flyttet fra mit gamle hjem og skole og hen til hvor alting er nyt. Og det er jo så min skole jeg følger mig meget ensom på... det er som om  jeg er usynlig og alle synes jeg er mærkelig. Men der var en pige som jeg blev gode venner med og var den  eneste jeg snakkede med.. men flytter snart væk:(Og nu hver jeg ikke hvad jeg skal gøre.

Svar:
Hej
Det lyder ikke som om at du har valgt at flytte, men det er noget du må lære at leve med hen ad vejen. Forandringer i ens liv kan godt føles store og svære at håndtere. Derfor kommer her en række tip til hvad du for eksempel kan gøre:
Hold kontakt til gamle venner
Det kan være rart for dig at holde kontakt til en eller flere af dine gamle klassekammerater og venner, og se dem engang imellem. Så kan I tale om alt muligt som du måske ikke kan tale om et nye sted du er.
Find venner
Selv om du synes dine nye klassekammerater finder dig mærkelig, er de sikkert også nysgerrige og skal lige se dig an. Det kan være at du i lang tid er hende den nye, men der er stadig nogle år hvor du kan nå at finde dig til rette på din nye skole og der hvor du bor. Du kan stille spørgsmål til dem for at lære mere, og tale særlig med dem du har fælles interesser med i skolen elle fritiden. Prøv også at tale med nogen som gerne vil tale med dig, det kan være en som måske virker genert, eller en type som du ikke lige plejer at tale med. Vær åben for at det kan være i parallelklassen eller et andet sted at du finder de nye venner du mangler.
Tal med nogen
Det er godt at tale med nogen om din nye situation. Både din familie som også er et nyt sted, heldigvis er I sammen. Det kan også være en lærer som du har tillid til, og som vil hjælpe dig med at finde fodfæste på din nye skole. Det kan også være at nogen hjælpe med til at du kommer i gang med nogle gode ting i din fritid. Håber at du få mange muligheder for at gå til nogle spændende ting i din fritid. Her vil du også lære nye mennesker at kende, som interesserer sig for det samme som dig. Eller det kan være at du gennem nye venner får nye interesser!
Læs og skriv
Måske kan skolebibliotekaren finde en bog til, om en anden der har flyttet skole? Det er der mange der har prøvet før dig, nogle en del gange. Det kan være godt for dig at læse og skrive. Det at læse kan godt give dig et pusterum, hvor du ikke behøver at spekulere så meget, hvor du kan læse nogle gode bøger, som samtidig gør dig til en bedre læser. Det at skrive kan du også bruge til at skrive dagbog, så du selv kan se hvordan tingene går, hvis du læser tilbage. Går det fremad, oplever jeg spændende ting, møder jeg nogle gode mennesker? Du kan også skrive breve til dine gamle venner. Endelig er du velkommen til at skrive til chatten her en dag.
Nye muligheder
Man må begynde et sted. En ting ad gangen. Det med at vænne sig til en ny situation tager nogle gange længere tid end man kunne ønske.
Senere vil du kunne se tilbage på denne store overgang om tænke på, hvad lærte du? Om andre mennesker, skoler? Dig selv? Dejlig at du har din familie, så I kan deles om de nye oplevelser.
Du har livet foran dig, og jeg håber du griber det, hver dag. Hvad har du været glad for i dag? Det kan være de helt små ting, men prøv at tænke på de gode ting der er sket hver dag, og skriv dem gerne ned så du husker at minde sig selv om alt det gode, der er.
Venlig hilsen Sara