er det nomalt ?
brevkassespørgsmål af
Sarah
12 år
hejsa brevkassen jeg er en pige på 12 år, jeg hedder Sarah og skriver herind fordi jeg har et spørsmål. Jeg føler med i julekalenderen "Tinka og sjælens spejl" og syntes at hovedepersonen Lasse er virklig pæn :0 jeg har også set alle andre sæsonner af julekalenderen vor jeg også syntes han var rigtig pæn men nu kan jeg godt mærke at det fylder ret meget får mig. Mange af mine venninder snakker også om at de syntes at han er pæn men måske jeg er blevet forelsket i ham?! Det lyder lidt mærkelig nu jeg ikke kender ham i virkeligheden , men jeg følger ham på Instagram og kan mærke at jeg tænker ret meget på ham. Jeg drømmer også om ham om natten og ville nogen gange ønske at jeg var Tinka selvom jeg godt hved at det bare er en film det hele. Så mit spørgsmål er hvad i Syntes at jeg skal gøre? Hilsen Sarah og god jul

Svar:
Kære dig,
Tusind tak for dit spørgsmål her ind til brevkassen! :)
Jeg kan forstå på dig, at du synes skuespilleren, som spiller Lasse i: " Tinka og sjælens spejl" er ret pæn, og at mange af dine veninder faktisk også synes at han er pæn.
Først har jeg lyst til at fortælle dig, at det er helt normalt at både du og mange af dine veninder synes, at Lasse er pæn. Når man har din alder, så er det nemlig fuldstædig naturligt, at man begynder at holde lidt ekstra øjne med det modsatte køn og orientere sig efter, hvem man måske synes er særlig pæn. Når man bliver teenager eller er tæt på teenageralderen, så sker der jo også en biologiske ændring og udvikling i kroppen, som gør, at man kan begynde at føle sig tiltrukket af den modsatte køn, eller for nogen det samme køn. Det er helt vildt naturligt, men det er måske også helt nye følelser, som godt kan virke lidt overvældende. Lige det der med, hvordan man lige skal reagere med de nye følelser, som man måske ikke har været vant til at håndtere før.
Du beskriver også, at du måske er lidt usikker på, om du faktisk er gået hen og blevet forelsket, og at du synes, at det hele er lidt mærkelig og skørt nu når du "kun" kender Lasse fra klip i julekalderen. Her vil jeg gerne starte med at sige til dig, at jeg virkelig godt kan forstå dig! Mon dine veninder og dig har hørt om det at have et crush på nogen?  Det betyder, at man ligesom er ret fascineret af et andet menneske, selvom man måske ikke rigtig kender dem i virkeligheden, men man kan blive fascineret over: måden de ser ud på, måden taler på, de ting de kan og måden de behandler andre på. Man kan måske faktisk bare synes, at de er et virkelig sejt menneske.
Så når man har et crush på nogen er det også fuldstædig naturligt og normalt, at de kan fylde i ens tanker om natten: man kan drømme om dem og måske endda forestille sig et liv sammen med dem.
Jeg håber du kunne bruge mit svar til noget!
De bedste hilsner fra Sara