Er jeg fed??
brevkassespørgsmål af
Amalie
13 år
Hej Cyberhus Jeg er en 13årig pige og jeg har gået rundt i 1 år eller 2. Min søstre og mor siger jeg skal begynde og tabe mig de sidste 1-2 år, jeg har prøvet, men jeg har virkelig svært ved det, fordi jeg synes vi spiser fed mad her hjemme. Jeg har taget en BMI-test og der står, at jeg er fed og er lige ved at gå over i svær fedme. Jeg vil gerne være normal tynd og passe i alt tøj, for jeg har ret svært ved at finde tøj til mig selv. Så jeg ville spørger om I kunne hjælpe mig med at finde på noget så jeg kan tabe mig. Jeg har prøvet at løbe, men jeg bor ude på landet og synes at det er lidt uhyggeligt løbe udenfor. Jeg har sat et mål, hvis jeg skulle tabe mig, noget som jeg vildt meget vil, men jeg vil gerne tabe mig 20-30 kilo. Håber i kan give mig et svar, hurtigst som muligt.

Svar:
Kære du
Det er ubehageligt at gå rundt og føle sig fed. Jeg kan ikke fortælle dig, om du er fed, men du skriver, at du har brugt en BMI-udregner. Det er et godt udgangspunkt. Du skal dog være opmærksom på at bruge en BMI-udregner til børn, da der er forskel på hvor meget børn og voksne gerne skal veje.
Jeg vil råde dig til at tage fat på sundhedsplejesken på skolen eller din læge. De kan fortælle dig, hvor meget og hvordan du bedst kan tabe dig. Som 13-årig vokser du sandsynligvis stadig, så du behøver muligvis ikke tabe dig, men kan 'bare' lade være med at tage på, afhængig af hvad du vejer nu. Det er ikke sikkert, at du har brug for at tabe 20-30 kg, også selvom du er 'fed' nu ifølge BMI. Det kan også være, at du skal tabe måske 10 kg, og så kan vokse resten i højden. Det kan din læge/sundhedsplejeske hjælpe dig med at finde ud af. Det er også værd at huske, at 'normalen' ikke er den som moden viser. Modeller er ofte meget tynde, så det er ikke nødvendigvis et godt ideal at stæbe efter.
Når din mor og søster siger, at du skal tabe dig, kan de passende hjælpe til. Det er svært at tabe sig, hvis maden derhjemme ikke er sund, så du kan bede din mor om at lave noget mindre fed mad. Måske din mor kan lave mere mad med grønt, købe sund morgenmad og frokost, have frugt i huset til om eftermiddagen og lignende. Det kan også være, at de vil med ud og løbe, cykle, gå eller lignende. Så bliver det mindre uhyggeligt, og I kan måske få en hyggelig tur sammen. Du kan også træne hjemme i stuen, der ligger mange gode videoer på f.eks. Youtube.
Kram
Luna