Er jeg jomfru?
brevkassespørgsmål af
Pernille
16 år
Jeg er en pige på 16 og har et meget nært forhold til mine veninder. Vi kan tale om alting, også sex, og jeg er fuldstændig klar på hvem der er jomfruer og hvem ikke. vi er meget ærlige overfor hinanden. Jeg er (eller var...?) selv jomfru. I weekenden var jeg til en lille fest i kælderen hos en af mine veninder der var alene hjemme. Vi fik jo noget drikke og jeg kom i snak med en sød fyr. Vi fik sympati for hinanden og blev enige om at vi gerne ville ha lidt alenetid så vi listede op på min venindes lillesøsters værelse. Jeg troede han havde beskyttelse med men det havde han ikke - troede vist, jeg havde. Jeg var tændt og ærgerlig over det for jeg havde tænkt at nu skulle det være. Jeg spurgte ham så om vi så ikke bare ku ligge lidt nøgne i ske sammen. Det ville han gerne. Vi lå og snakkede og det var dejligt romantisk og jeg ku mærke ham. Jeg fik sådan lyst til at blive forenet med ham så jeg førte hans ting hen til min røv. Det var meget besværligt og gjorde ret nas, men han kom over halvt ind og gav mig så samleje. Han stimulerede mig samtidig. Det var meget ydmygende at blive taget bagi, men det var også dejligt og jeg kom og han fik også sprøjtet i numsen. Lidt efter gik vi ned til de andre. Jeg tror ikke nogen opdagede noget. Nu er jeg lidt i tvivl om jeg er jomfru (det betyder meget i forhold til mine veninder). Jeg fik jo orgasme og jeg havde også den der stolthedsfølelse bagefter som mine ikke-jomfru-veninder har fortalt de havde da de mistede deres mødom. Jeg føler mig meget voksen. Men jeg har jo ikke mistet min mødom. Jeg er lidt rundt på gulvet. Kan I hjælpe mig med at fortælle om jeg er jomfru eller ej? Hilsen Pernille

Svar:
Hej Pernille.
Det er mange myter omkring jomfrudom, og jomfruhinden, som angiveligt skulle springe og begynde at bløde første gang man har samleje. Men lad os kigge lidt på fakta omkring jomfrudom.
Hos piger og kvinder er mødommen en tynd og elastisk slimhindefold, der sidder som en krans ved indgangen til skeden. Folden er medfødt og bliver mere elastisk og fleksibel i pubertetet. Hos nogle piger kan mødommen dække mere af skedeåbningen, mens den hos andre kan være svær at se eller mærke. Gynækologiske undersøgelser viser, at en slimhindefold uden sprækker findes hos både piger, som har erfaring med samleje i skeden, og hos piger som ikke har den erfaring. Selv hos nogle kvinder som har født, kan man ikke se en eneste ridse i mødommen. Omvendt er det også almindeligt at finde småskader i hinden hos piger, som aldrig har haft sex. Når jeg skriver dette, er det for at sige, at jomfrudom ikke afhænger af, hvorvidt den påståede hinde i skeden er sprunget, eller for den sags skyld om, hvorvidt man har haft vaginal samleje. Derfor vil jeg mene, at det vi i dagligtale kalder jomfrudom eller mødom, afhænger af, hvorvidt du har haft sex eller ikke. Og med sex i denne sammenhæng, vil jeg mene er ret bredt defineret. Så ud fra det, du fortæller mig, vil jeg sige, at du ikke er jomfru.
Det lyder som du har haft en oplevelse, der har været lidt blandet, både med ting der var rart og ting der var knapt så rart. Når du skriver, at det var ydmygende at blive taget bagi, får jeg tanker om, at du måske ikke synes dette var så rart? Det er rigtig vigtigt at lægge mærke til hvor ens grænser går, og det altid er ok at sige stop undervejs. Det kan være lidt svært at vide, hvad man synes er rart og ikke til at starte med, og det er også helt ok at eksperimentere så længe man har sig selv med i det. Men når du skriver det er ydmygende, lyder det som om I måske har gået over din grænse. Så til næste gang vil jeg sige, at du skal huske, hvad du selv ønsker, og huske at sige stop, hvis I er på vej et sted, som du ikke bryder dig om.
De bedste hilsner,
Stine