Første gang
brevkassespørgsmål af
Simone
19 år
Hej
Jeg har fundet mig en dejlig kæreste. Og det er min første gang (Pige). Når vi prøver at have sex, er det lige som om at han ikke kan få den ind, som i overhovedet ikke.. Jeg forstår det virkelig ikke.. føler mig ikke mega nervøs og prøver også at slappe af i bækkenbunden.. men ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre.. og føler mig også virkelig tryg ved min kæreste.
Jeg vil virkelig gerne have sex med min kæreste.. men hvordan kan jeg komme til det? Ved at det er meningen, at skeden skal kunne udvide sig under sex.. men min kæreste kan overhovedet ikke få den ind i mig i første omgang...  Hvad skal jeg gøre?
Hilsen den første gang

Svar:
Hej med dig Simone
Tak for et rigtig godt spørgsmål. Du er ikke den første, som oplever sådan noget her, men det er ikke alle, der har nogen, som de kan snakke med om sex, og derfor er det bare super, at du er kommet forbi vores brevkasse.
Det er som sagt ikke en særlig ualmindelig ting, specielt ikke når man ikke har haft sex før. Skeden skal så at sige lige vende sig til at have noget oppe, og det kan variere, hvor hurtigt den gør det. Nogle ting som I kan gøre for at lette processen, det er at have et godt langt forspil inden. Forspil er vigtigt, fordi det er her, man har mulighed for at sikre sig, at man er tændt og ophidset, og det er rigtig vigtigt for, at du er våd og afslappet, så det bliver lettere for din kæreste at trænge ind. En anden ting som kan være enormt hjælpsom, det er glidecreme.
En rigtig vigtig ting det er ikke at stresse og at være så afslappet så muligt. Jo mere, man begynder at tænke og stresse over, at man ikke kan få det til, jo vanskeligere er det, fordi kroppen og derfor også din bækkenbund automatisk vil stramme op, hvis du føler dig frustreret eller urolig over noget. Så tag det stille og roligt, og hvis det lykkedes, så lykkedes det, og hvis ikke så kan I prøve noget andet. Der er mange måder, som man kan være seksuelt sammen med en kæreste, og måske det er bedre for jer at starte her, og så forsøge jer engang imellem med penetrationssex. Det er i hvert fald vigtigt, at det ikke bliver et "arbejde" eller en "opgave", som skal udføres, da det desværre nok vil betyde, at du får endnu sværere ved at slappe af i situationen. Man kan f.eks. også starte med oralsex eller et handjob og så bevæge sig videre til penetration bagefter. Kun fantasien sætter grænser, og det handler om at gøre det, som føles godt og følge sin mavefornemmelse.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig lidt på vej, og jeg håber, at I har mod på at give det tid og ro og bare at nyde hinanden i et tempo, som gør, at I begge kan slappe af.
Hvis du har andre spørgsmål, så er du velkommen til at skrive herind igen.
De bedste hilsner
Amanda