Faglig fordybelse
brevkassespørgsmål af
Natacha
14 år
Hej brevkasse Jeg har et kæmpe problem i følge mig selv. Jeg har svært ved at tage mig sammen til at lave lektier. Når jeg endelig går i gang, og opgaven interesserer mig, kan jeg ikke stoppe. Jeg har oplevet flere gange på en uge, hvor jeg kan sidde op til klokken 3, udelukkende for at komme helt i dybden i min opgave. Jeg kan ikke stoppe. Hvad skal jeg gøre?

Svar:
Kære du
Det er helt normalt at have svært ved at tage sig sammen til at lave lektier. Det kan være svært at finde tid og overskud, og nogle af dem kan være kedelige. Det kan være rigtig godt, når man kan fordybe sig i sine lektier, men det lyder til, at det har taget overhånd for dig. Mit bedste råd handler om at planlægge og sætte tid på.
Ift. at tage sig sammen, kan det være godt at sætte et bestemt tidspunkt af til at få dem lavet. Det kan f.eks. være lige når du kommer hjem fra skole, inden du skal i seng eller efter aftensmaden. Det kan også være f.eks. en halv time efter du er kommet hjem, så du kan nå at slappe lidt af inden. Det kan også være godt at sætte et bestemt tidrum af til det. Så du f.eks. gør det i en halv eller hel time af gangen, afhængig af hvor mange lektier du har. Hvis du gør det hver dag (evt bare i hverdagene), kommer du ikke til at skulle sidde i mange timer på én gang.
Ift. at du kommer til at gå for meget i dybden med lektierne, kan det igen hjælpe at sætte tid af. Hvis du ved, at du skal stoppe, når uret ringer efter en time, kommer du ikke til at bruge fem timer på lektien. Hvis du har flere lektier, kan du evt. starte med dem, som du regner med er mest kedelige. Når du så er færdig med dem, kan du sætte tid på de lektier, som du kunne komme til at bruge for meget tid på. Hvis det er om aftenen, kan det også være en god idé at sætte en alarm til når du skal i seng. Så kommer du ikke til at sidde til kl. tre om natten.
Venligst
Luna