flad mave
brevkassespørgsmål af
anoXX
15 år
Hej, Cyberhus! Jeg har siden april tabt mig 8 kg. Som jeg er meget stolt af, da jeg engang vejede 67 kg og nu vejer 59 kg, og er forresten 1.63 cm høj.Jeg har tabt mig rigtig meget ved mine ben, men kan slet ikke se forskel på min mave, og stoppede med at træne Cardio og begyndte at træne min mave i 2 måneder nu. Men kan slet ikke se en forskel! Jeg har tabt mig virkelig meget ved mine ben og røv, men min mave er slet ikke blevet flad og buler enormt meget. Mange tak for hjælpen :)

Svar:
Hej med dig anoXX!
Det lyder til, at du har lagt en del arbejde i at tabe dig, og det er dejligt, at det langt hen af vejen er gået godt for dig!
Du skriver dog, at du ikke føler, at du kan se forskel på din mave, og at den stadig buler ud, selvom du er gået over til primært at træne din mave. Det er desværre sådan, at man ikke som sådan kan "punkttabe" sig og altså styre præcis, hvor man taber sig. Det er fordi, selvom man træner f.eks. mavemusklerne, så er der ingen forbindelse mellem musklerne og det fedt, som sidder der, så det fedt du forbrænder, det kan også forsvinde andre steder fra. Jeg tænker dog, om du måske træner i et fitnesscenter, når du træner? Hvis du gør, så er der her ofte mulighed for at snakke lidt med personlige trænere, som er ansat i centeret, og måske det kunne være en idé at få nogle gode råd til f.eks. gode kombinationer af styrke og cardio, som de har gode erfaringer med?
En anden ting som kan spille ind er kost. Du skriver, at du har tabt dig 8 kg, og derfor lyder det til, at du spiser sundt og på den måde har rigtig fint styr på din kost. Spørgsmålet er om, det f.eks. kan være, fordi du er oppustet, at du synes at din mave buler, og ikke fordi du som sådan ikke har tabt dig? Her er f.eks. en artikel fra TV2, hvor en ernæringsekspert fortæller lidt om forskellige madvarer, som kan gøre, at man bliver oppustet. Derudover er der også nogle mennesker, som f.eks. reagerer på, hvis de spiser mange mælkeprodukter eller f.eks. spiser flere fibre end deres mave- og tarmsystem tidligere har været vant til. Hvis du tænker, at der kunne være lidt om det, så kan du måske enten selv prøve at regulere lidt i, hvad du spiser, eller måske snakke med din læge eller en diætist om det og se, om de har nogle gode råd.
I forlængelse af det, så kan det dog også være en god idé at huske på, at kroppen ikke ser ens ud hele dagen. Vægt og udseende kan svinge ret meget også bare i løbet af en enkelt dag, det afhænger bl.a. af væskebalance og din fordøjelse. Nogle oplever f.eks., at deres mave er mere flad om morgenen, end den er om aftenen, og det opdager man måske ikke altid, hvis det altid er det samme tidspunkt på dagen, hvor man kigger sig i spejlet. Det er ikke fordi, at jeg tænker, at man skal stå og nærstudere sin krop i spejlet hele tiden - tværtimod. Jeg tænker i stedet, at det handler om, at hvis det er en eller to gange om ugen, man lige kigger, om man kan se en forandring, så er det måske fint, at det ikke altid er lige efter aftensmaden.
Vigtigst af alt, så vil jeg dog sige, at din vægt ligger et rigtig fornuftigt sted i forhold til din højde. Derfor kan jeg godt forstå, at du er træt af, at du føler, at din mave buler, men sådan tror jeg, at de fleste har det med et eller andet. Nogle kan ikke lide deres krøller, deres næse eller deres øjenfarve. Andre føler måske, at deres fødder er for små eller for store, mens andre synes, at deres mave buler, eller at deres bagdel er for stor. Vi lever i en verden, hvor der er et enormt fokus på "ideal-kroppen", og hvor meget af det, vi ser, i TV og blade er redigeret, og meget få ser altså sådan ud, som det ofte fremstilles. Vi har alle noget, vi ikke bryder os om, og mange af os har nok også tendens til, at hvis vi "løser" et problem, så finder vi et andet. Derfor kan det måske være en god idé at prøve at lære at elske vores "fejl", for det er bare en krop, og man bliver ikke mindre værd af, at maven buler eller at ens lår rører hinanden.
Det er vigtigt, at man passer på sin krop, så den er sund og rask, men det lyder det også virkelig til, at du allerede gør. Så måske din mave også bare skal have lov at være en mave, og hvis den bliver fladere, så bliver den fladere, og hvis den ikke gør, så er det også okay, for vi har som sagt alle små ting, som vi måske ville ønske var anderledes, men som heldigvis ikke behøver at betyde mere end det.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar og at det kan hjælpe dig lidt på vej!
De bedste hilsner
Amanda