folk mober
brevkassespørgsmål af
clara
11 år
jeg bliver mobet i skolen af en pige hun er sød ved alle ondtagen mig hun mobber mig og ver gang jeg siger nodet til nogen tror de ikke på mig og det verste af det hele jeg grader hele tiden og de fleste er lige glade for de jeg altid grader pigen der mober er en kenpe logn hals og alle er venner med hinde og synes at jeg er merklig og dum og hun mobber mig spesielt med at jeg ikke er serlig klog jeg er langsom til at løse matematik opgaver og nor jeg løser dem for jeg dem altid forkert sor hun gør et stort nommer ud af det jeg ved ikke hvad jeg skal gør

Svar:
Kære Clara
Hvor er jeg ked af at høre, at du bliver mobbet og ingen vil lytte på dig, derfor er det rigtig godt at du skriver ind til os for her vil vi med glæde lytte dig! At opleve mobning i skolen bør aldrig være acceptabelt, skolen skulle helst være et trygt og rart sted at være, og det er forståeligt, at det påvirker dig rigtig meget. Jeg vil prøve at liste nogen forskellige råd du måske kan bruge for at gøre en ende på mobningen:
Tal med en voksen eller en lærer: Det er vigtigt at du fortæller en voksen om det, du oplever. Det kan være en lærer, en forælder eller en anden voksen, du stoler på, og som du tør fortælle om dine følelser. De kan hjælpe med at håndtere situationen og støtte dig. Jeg ved det måske kan være meget grænseoverskridende, at skulle fortælle en lærere eller sine forældre at man bliver mobbet, men det er et af de bedste ting du kan gøre for at mobningen måske kan ophøre .
Hvornår sker mobningen?: Det kan være en god ide at fx skrive ned eller hvis du har telefon optage i skjul, hvornår og hvordan mobningen finder sted. Skolen vil måske gerne vide bestemt hvad du bliver udsat for, så de bedre kan hjælpe dig.
Find støtte hos andre: Det kan være en rigtig god ide at prøve at finde støtte hos andre venner eller familien, de vil helt sikkert stå ved din side og prøve at forstå dig. Du kan også overveje deltage i klubber eller hobbyer udenfor skolen, hvor du kan møde nye venner og føle dig mere inkluderet.
Tal med skolen: Giv skolen besked om det, du oplever- hvis du syntes det er for grænseoverskridende at skulle gøre det, kan du fx få dine forældre til at sige det på dine vegne. Fortæl dem om mobningen og bed om deres hjælp. Husk skolen har en forpligtelse til at skabe et sikkert og støttende miljø for alle elever, og de har forpligtelse til at blande sig hvis elever oplever mobning.
Jeg vil runde mit skriv af med at sige, at du er stærk for at skrive ind, og husk på mobning er aldrig okay, og hvad den pige udsætter dig for siger mere om hende og hendes egen usikkerhed på sig selv. Når nogen mobber er det typisk fordi de selv er meget usikre på sig selv og bange for at virke svage, husk det. Husk også at du har ret til at føle dig tryg og respekteret i skolen. Ved at tage det første skridt ved at fortælle en voksen om mobningen kan du arbejde hen imod at stoppe mobningen og skabe et bedre miljø for dig selv og andre.
Jeg vil sende en masse god energi i din retning og jeg håber du tør tage næste skridt og fortælle en voksen- jeg ved du kan du har styrken og modet til at stoppe mobningen!
Venlig hilsen Kylie.