FolkeSkole regler?
brevkassespørgsmål af
Amalie
14 år
Jeg har i lang tid undret mig over om min Lærer gerne må sige om der er noget af sit tøj man ikke har på. Jeg går på en helt almindelig folkeskole i 7 klasse og jeg har oplevet mange gange at min lærer har sagt til elever F.eks tag din huge, Hætte, jakke whatever af indenfor. Men jeg forstår ikke at man kan sige DET hvis man synes det er en del af en look. HJÆLP MIG Jeg har også oplevet at min lærer har sagt at man ikke må rykke rundt når man har spise pause, burde man ikke selv kunne vælge når det er MIN pause? Jeg har også et spørgsmål om lærer gerne må sige hvordan man sidder i klassen. Bare i første uge efter sommerferien sad en af mine klasse kammerater med benene uden for bordet, og min lærer gik ligefrem hen, tog fat i hendes stol, og ræv den på plads. Det er sket igen nogle uger efter med min bedste ven. Vores stole og border er lort så jeg synes det er rigmeligt at man selv må vælge måde at sidde på og hvad der er bedst, jeg har altid ondt efter skole også på grund af min højde. Hvad synes i? Den her lærer er den samme. Hun gør skolen dårlig for mig og jeg føler at hun ikke kan lide mig. Alle i min klasse er bange for hende. Vi fik hende efter sommerferien som klasselærer. Før hun kom til elskede jeg skole, men nu står jeg op hver morgen og har den følelse af at dagen bliver lort. Og det er ikke kun mig der har det sådan her. Hun er sur hele tiden og nogle gange altså sådan 5% af tiden er hun glad. Hvad kan jeg dog gøre for at få gnisten tilbage? Kan jeg på en eller anden måde få hende ud af vores klasse? Jeg er simpelthen helt lost🥲

Svar:
Hej Amalie
I forhold til det her med regler, så kan vi svare ret enkelt. Ja, din lærer må gerne bestemme om du kan have hue eller jakke på indenfor, ligesom hun også kan bestemme hvor du skal sidde. Din skole må gerne lave regler for fx. påklædning, hvad man må have med, hvordan man sidder, og hvor man skal være i pauserne.
Jeg kan godt forstå at det er møg frustrerende, når reglerne er meget anderledes fra det man selv synes er rimeligt. Og det tænker jeg sagtens du og din klasse kan tage en snak med jeres lærer om.
I skal selvfølgelig ikke være bange for hende, og selvom hun gerne må lave regler, så giver det jo god mening at lave regler som I også kan se som nogen lunde rimelige.
Det er ikke sikkert at I kan blive helt enige, men den eneste vej til at det bliver bedre er ved at tage en snak om det. Har I klassens time, hvor I snakker om hvordan I har det I klassen? Måske var det en mulighed for at tage sådan en snak. Jeg ved godt det er svært, og at det kan føles meget bedre, hvis hun bare ikke var der. Det er bare ikke helt realistisk. Du kommer til at støde på lærere, som du ikke forstår eller bryder dig om. Senere i livet vil det være en kollega, eller måske en chef på dit arbejde. Og det er umuligt altid "bare" at skifte den, eller det der ikke fungerer ud. Man er nødt til at finde ud af hvordan man kan få det til at fungere.
Hvis det er fir svært at læse selv, kan det være at det ville være godt at få lidt hjælp fra dine, og de andres forældre. I har nok et forældremøde en til to gange om året, hvor den her slags sagtens kunne være på dagsordenen.
Som jeg skrev tidligere, så er det selvfølgelig ikke meningen at du skal være bange for din lærer. Det skal være trygt at gå i skole, og det er helt sikkert også det der er meningen med de regler som mange skoler har om tøj, pauser osv. Nogle gange er der brug for at tage en snak om reglerne, så man bedre forstår hinanden, og i fællesskab kan tilpasse reglerne lidt, hvis de slet ikke giver mening mere. Og det kræver som sagt at man snakker med hinanden om det.
Måske ikke det svar du ønskede, men jeg er sikker på at du kommer længst med dialog. Jeg håber du og resten af klassen finder en god måde at få taget den her snak med din lærer, og at I sammen finder en god løsning.
Gode hilsner Susan