Forelsket 6 års aldersforskel
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Jeg har to spørgsmål i samme kategori. Min tvillingebror har en sød kæreste som er 1 år yngre end os. Til en fest hun holdte mødte jeg hendes super søde kusine som er 6 år yngre end mig og min bror. Vi snakkede super godt sammen og viser stadig idag stor interesse i hinanden og skriver dagligt over sociale medier, vi kalder lige kusinen for M. M og jeg har kendt hinanden i et års tid nu og i den tid fik hun en kæreste som ikke var moden nok til at være i et forhold, han var jaloux og sagde ting der tit gjorde hende ked af det, hvilket fik hende til at skrive til mig for at søge omsorg, jeg ved hvor hårdt det kan være med kærlighed og hjalp hende derfor hvis hun bad om det. M har ikke en kæreste mere og er selvfølgelig ked af det for tiden, jeg vil gerne give hende tid til at samle tankerne men samtidig vise hende at jeg er der for hende, hun ved hun kan snakke med mig om alt og har også betroet mig ting hun ikke har fortalt sin egen kusine (min brors kæreste) som sagt er vi meget interesserede i hinanden og jeg vil gerne gøre hende glad, der er dog lige aldersforskellen på 6 år som mig og hende ikke går op i overhovedet, men mine spørgsmål er så: hvad ville i gøre for at vise omsorg, og vise man var interesseret i hende? Jeg giver hende selvfølgelig ro i noget tid nu men vil stadig gerne lære hende bedre at kende når tiden er til det. Mit andet spørgsmål er: synes i det er forkert vi er interesserede i hinanden da vi stadig er “unge”? jeg er 22 år og hun er 16 år På forhånd tak.

Svar:
Hej med dig
Det er rigtig godt, at du har skrevet herind. Det fortæller nemlig, at du er en ung fyr, der tænker over tingene og din relation til M. Og det er vigtigt. For der er nogle ting, du skal være opmærksom på, når nu der er den aldersforskel mellem jer.
Jeg kan ikke give dig et entydigt svar på, om der er for stor aldersforskel på dig og M. Jeg kan derimod give dig nogle råd til, hvilke overvejelser du kan gøre dig i den situation, du står i.
Først vil jeg svare på dit spørgsmål om, hvordan du kan vise interesse og omsorg for M. Faktisk synes jeg, at du allerede er godt i gang med at vise omsorg for M. Du svarer på hendes beskeder, du er der for hende og hjælper hende med at komme ovenpå efter bruddet med hendes tidligere kæreste. Det viser hende, at du er interesseret i hende. Det virker til, at du gør dig nogle fornuftige tanker om, hvordan du kan være der for M. Du giver hende plads og tid til at komme sig, og det tænker jeg er en god tilgang. Lad jeres relation udvikle sig stille og roligt herfra. Når du kan mærke, at hun er ved at være ovenpå igen, kan du foreslå, at I skal ses og gå en tur, spille et spil eller andet.
Nu til dit spørgsmål om aldersforskellen. Som jeg forstår det, ser dig og M ikke selv aldersforskellen mellem jer som en hindring for at være i en kærlighedsrelation sammen, men er derimod bekymret for omverdenens syn på aldersforskellen mellem jer? I dag findes der mange forskellige familieformer og måder at være i et kærlighedsforhold på. Det har ændret sig over tid. Der er en større mangfoldighed, som sandsynligvis gør, at omverdenen i højere grad accepterer og respekterer de valg, man træffer med hensyn til kærlighed. Måske det gør sig gældende i jeres omgangskreds?
Noget andet, der er værd at reflektere over og gøre sig klart, er hvorvidt forholdet mellem dig og M er ligeværdigt, og om I går ind i det på lige fod. Når der er aldersforskel - og særligt når den ene er teenaager - kan man være forskellige steder udviklings- og følelsesmæssigt. Det er vigtigt at være på samme niveau og have de samme forudsætninger for at indgå i kærlighedsrelationen. Ud fra det du skriver, får jeg det indtryk, at dine intentioner og hensigter med M er reelle, og at I er glade for og trygge ved hinanden.
Det er altid en god ide at tale sammen om sex og "kælerier", når man er i en kærlighedsrelation. Men for jer er det måske ekstra vigtigt at forventningsafstemme hvad det angår, fordi der en god håndfuld års forskel på jer. Du kan fx godt være mere klar til sex end M. Og fordi du er nogle år ældre, vil hun måske også nemmere føle sig presset til at gå hurtigere frem, end hun måske egentlig har lyst til. Derfor er det vigtigt, at du lytter meget til hende og hendes grænser. Det er vigtigt for mig at sige, at det ikke er ulovligt for jer at have sex, da M er ældre end 15 år og dermed er over den seksuelle lavalder.
Jeg håber, du kunne bruge svarene. Husk at du altid er velkommen til at skrive igen, hvis får brug for det.
Held og lykke med kærligheden.
De bedste hilsner,
Matilde