Fortrydelses piller
brevkassespørgsmål af
Su
14 år
Hej jeg er en 14 årig meget forvirret pige og jeg har et spørgsmål jeg har på hjertet som jeg ville spørge jer om efter som jeg ingen har at tale med det om. Men først fortæller jeg lige hvad det handler om: Jeg er som sagt 14 år og har en kæreste på 21 (vi kaller ham lige J) som jeg er rigtig glad med og vi har set hinanden i lang tid, men det er ikke offentligt fordi jeg ikke ville få lov for mine forældre at ses med en 21årig. Jeg er meget udviklet af min alder og har i lang tid virkelig følt mig klar til sex, jeg og J har så talt en masse om sex, han har spurgt ind til hvad jeg var klar til. Og vi er blevet enige om at næste gang gør vi det, han har forklaret mig hvordan vi skal gøre, jeg styrer tempo og han siger fra før han gør noget, og jeg føler mig virkelig tryg ved ham, og ved at hann passer på mig. Og her kommer så spørgsmålene. Vi vil ikke bruge Kondom, og jeg vil ikke spørge min mor om P piller, så ikke svar at jeg skal gøre nogle af de ting, fordi jeg skriver ikke for at få at vide at jeg skal gøre de ting vi/jeg ikke vil. Jeg vil have svar på nogle ting omkring fortrydelses piller 1: J har lovet at han skal tage den ud før han spermer, men har hørt der nogle gange kommet lidt sperm før (tror jeg har hørt det kaldest presperm eller noget i den stil) så jeg vil vide om det kan være farligt at tage fortrydelses pille alligevel om han ikke spermede op i mig, men for at være på den sikre side 2: Skal man have et bestemt slag av fortrydelses piller? 3:Hvor meget koster fortrydelses piller i gennemsnit? Tak for svar på forhond<3 Har virkelig brug for hjælp

Svar:
Hej med dig,
Dejligt at du har fundet en kæreste, du er glad for. Du skriver, at du ikke vil rådes til at bruge kondom eller spørge din mor om p-piller. Jeg bliver dog nødt til at rådgive dig ud fra min viden, så du har al den viden du har brug for. Det er derfor ikke sikkert, at mit svar bliver det svar du gerne vil høre. Det beklager jeg på forhånd :-)
Du skriver, at din kæreste og dig har besluttet jer for at have sex næste gang I skal ses, og at du både har lyst og er tryg ved din kæreste. Begge dele er rigtig vigtige når man skal have sex første gang, for at få en god oplevelse. Du skriver også, at din kæreste vil trække sig ud af dig inden han kommer, men som du også helt rigtigt skriver, så kan der dog komme præsperm inden sædafgang, hvor der kan være sædceller i. Du spørger derfor ind til fortrydelsespiller, og om du kan tage sådan én efter sex. Dette må jeg desværre råde dig fra.
En fortrydelsespille må ikke bruges som prævention, men kun tages i yderste nødstilfælde. En fortrydelsespille indeholder rigtig mange hormoner, hvilket kan påvirke kroppen rigtig meget. Blandt de mest almindelige symptomer er kvalme, svimmelhed, smerter i underlivet, ændringer i menstruationen, hovedpine, uvirkelighedsfornemmelse, brystspændinger, opkast og diarée. Derudover er en fortrydelsespille kun 85% sikker, hvis den tages lige efter samleje, hvorimod kondom og p-piller har en sikkerhed på 98% og en spiral har op mod 99%. Derudover vil en fortrydelsespille kun virke én gang på en cyklus.
Grunden til at en fortrydelsespille kun er 85% sikker er, at hvis du allerede har haft ægløsning, og der dermed er et æg der kan blive befrugtet "klar", så kan fortrydelsespillen ikke gøre noget. Fortrydelsespillen hæmmer ægløsningen i at ske, hvis den ikke har fundet sted. Hvis din kæreste og dig vil have sex flere gange inden for en måned, vil I derfor ikke kunne tage en fortrydelsespille igen, da den ikke vil virke. En fortrydelsespille er også rimelig dyr, og koster mellem 70 og 170 kr. for 1 stk.
Der findes to slags fortrydelsespiller. Den ene slags (kaldet enten NorLevo, Levodonna eller Frivelle), skal tages allersenest 3 døgn efter ubeskyttet samleje, hvorimod den anden type (ellaOne) skal tages senest 5 døgn efter ubeskyttet samleje.
Et kondom er den eneste form for prævention som også beskytter mod kønssygdomme og er den eneste form for prævention der kan købes uden at skulle igennem en læge. Derudover er der p-piller, som du også selv nævner, men som du ikke mener er en mulighed, fordi du ikke har lyst til at fortælle din mor om det. P-piller kan dog også være med til at styre menstruationen, så den bliver regelmæssig. Måske dette kunne være et argument til din mor for at få p-piller. Det er selvfølgelig bedst ikke at lyve, men alternativet at I har sex uden beskyttelse, fordi du ikke har lyst til at fortælle din mor sandheden, mener jeg er værre.
Som en sidste ting, skal du være opmærksom på, at aldersforskellen hos dig og din kæreste, og det at du er under den seksuelle lavalder, som er 15 år, betyder at din kæreste faktisk gør noget ulovligt, når han har sex med dig. Det kan han blive straffet for, skulle nogen finde ud af det og melde det til politiet. I værste tilfælde ville din kæreste kunne få en dom, hvor der på hans straffeattest vil stå, at han har haft sex med en mindreårig. Dette vil kunne få enorm betydning for hans fremtidige arbejdsliv. Jeg kan godt forstå, at din kæreste og dig har lyst til at have sex med hinanden, når I er trygge og glade for hinanden, men hvis I kan vente til du bliver 15, så vil det for din kæreste være det allersikreste. Derudover er du blevet det ældre og derfor kan det være det er nemmere for dig at få p-piller af din mor, eller måske de ikke føler aldersforskellen er helt ligeså stor.
Jeg håber du kunne bruge mit svar alligevel, selvom jeg ikke helt kunne lade være med at råde til kondom eller p-piller ;-)
Mange hilsner
Christina.