Forvirring om uddannelsesvalg

brevkassespørgsmål

Forvirring om uddannelsesvalg

brevkassespørgsmål af
Anna
21 år
Oprettet 5 år 3 måneder siden

I sommers startede jeg på en videregående udannelse hvor jeg nu altså læser finans. Problemet er imidlertid at jeg er kommet i tvivl og dette er et korrekt valg... jeg kommer med en kemisk baggrund og det er noget af et spring og jeg savner nu min kemi og har derfor overvejet at skifte udannelse til laborant. Problemet ligger dog i at den nye uddannelse først starter til sommer altså 2019 og jeg er lige flyttet i en ungdomsbolig. Jeg er næsten sikker på det er det jeg vil altså skifte uddannelse, men om jeg bør blive på min nuværende uddannelse et halvt år endnu velvidende at jeg snart ikke kan kende mig selv og mine tætte venner begynder at sige at jeg er blevet helt flyvsk er mit store problem.. bliver jeg på uddannelsen kan jeg nemlig blive boende (skal medtages det er første gang jeg bor alene) og vælger jeg at droppe ud nu, skal jeg samtidig sige farvel til boligen og flytte tilbage til det gamle teenageværelse, hvilket jeg heller ikke har lyst til.... kan selvfølgelig finde et fuldtidsarbejde og først herefter flytte til en anden bolig... men jeg har heller ikke lyst til at flytte et nyt sted hen velvidende at jeg så skal finde en anden ungdomsbolig få måneder senere :( er så forvirret for tiden og kan mærke det tager alt min energi at finde frem til en løsning.... jeg må nok erkende at jeg har brug for et råd i hvert fald, selvom jeg ikke er meget for at række ud efter hjælp....

Svar:

Hej!

Det er godt, at du tænker dig om, og forhåbentlig snart finder ud af, hvad du gerne vil, for det er det vigtigste. Boligsituationen må på den ene eller anden måde gerne ordne sig derefter på sigt. Det er vigtigt, at du finder ud af, hvad du prioriterer det kommende halve år, hvis boligen afhænger deraf. Det er en god idé at sætte sig ind i de præcise regler for boligudlejningen, der hvor du bor. Hvis man for eksempel ikke længere er studieaktiv, hvor lang tid går der så præcis, indtil man skal være ude af boligen? Hvad er sandsynligheden for, at du vil få tildelt en ny bolig i forbindelse med en ny studiestart? Hvor god er din nuværende bolig og ligger den det rette sted?

Du må overveje, hvor vigtig boligen er at holde på for dig, og undersøge hvornår du senest skal beslutte dig. Hvis du er nødt til at flytte ud om fx. tre måneder, så er der andre muligheder end at flytte tilbage i teenageværelset en tid, som du skriver. Nogle måneder på camping og en ferie er muligt i løbet af sommeren, og så snart det er muligt, kan du flytte på ny, og opbevare tingene imens. Du skriver, at det er din første bolig, siden du flyttede hjemmefra og at du bor alene. Det kan være, at du kunne prøve andre boligformer og bo sammen med andre. Det kan du også få prøvet af, hvis du er frisk på et fremleje i en kort periode. Hvis du vil fortstætte på dit nuværende studium for at blive boende, der, er det formentlig op til dig, om du også tager eksamenerne. Derudover kan du godt have et studiejob. I så fald kan du undgå at flytte, og det vil spare dig for at bruge unødig tid på at flytte igen.

Det er under alle omstændigheder vigtigt, at du bruger tid og energi på at finde ud af, om uddannelsen til laborant er den rette for dig. Du kan både besøge uddannelsen og nogle, der arbejder som laboranter og læse mest muligt om den og om jobperspektiverne. Du kan også undersøge andre uddannelser, der ligner. Det lyder som om dit fokus på kemi er vigtigt, og det er godt med et klart fokus. Dine venner vil forhåbentlig komme til synes, at du er modig, fordi du tør skifte studium og finde den rette vej for dig, fremfor at se dig som flyvsk. Det kan også være din egen frygt for at kontrollen af ting går dig af hænde. Men det er netop nu du skal handle, så du i tide vælger det uddannelsesspor, som du synes er bedst at følge. Se tiden an og prioritér, som du vil.

Held og lykke til at finde både den bolig og det studium, der bringer dig videre på bedste vis.

Lilians billede
Sara fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål