Græder og græder
brevkassespørgsmål af
Samuel
10 år
Jeg bliver slået hjemme her til morgen 7november hoppe jeg i tøjet pakke tasken og stak af til skolen nogen voksne ser mig og siger jeg tidlig på den og siger du plejer først være her om en halv time hvor dine forældre ville ikke svare og de siger kom med ind men ville ikke de siger er der noget galt og begynder at græde og går med dem og kommer ned på kontoret og skal snakke med min lære og skoleinspetør og fortæller mor og far slår mig og siger jeg ikke bliver til noget og jeg ikke er god nok og de siger de bliver nød til at få et møde idag og de siger nogen fra kommunen skal Vide det og ville kom med og jeg sagde jeg ikke vil være med og vi aftalt jeg ikke skal være i klassen idag men måtte kom hen i klubben og hjælpe de voksne der henne men får ondt i maven nu jeg tænker på det og er gået udenfor men kommer til at græde heletiden og de voksne går hen til mig og trøster og siger de hjælper mig og jeg skal stole på dem men ved ikke hvad der skal ske nu

Svar:
Kære du.
Jeg kan godt forstå, at du er rigtig nervøs for, hvad der kommer til at ske nu, hvor du har fortalt de voksne på skolen, hvordan din mor og far behandler dig. Men jeg synes det er så flot af dig, at du har haft mod på at fortælle det til din lærer og skoleinspektør. Det er på ingen måder okay, at din mor og far slår dig og siger alle de grimme ting til dig, så det er rigtig godt, at der er nogle andre voksne, der har fået det af vide, så der kan ske noget.
Det lyder til at de voksne, der er omkring dig lige nu rigtig gerne vil hjælpe dig. Jeg tror, at det bedste du kan gøre er at stole på, at de gerne vil dig det bedste og hjælpe dig. Måske du kan fortælle dem, at du er bange for, hvad der skal ske nu? Jeg tænker nemlig, at det er helt forståeligt, at du er ked af det og græder, for det kan være rigtig voldsomt, når der lige pludselig skal ske en masse ting, der handler om en, men som man ikke helt kan bestemme eller styre. Så det er helt okay, at du græder, men det kan måske hjælpe de voksne omkring dig endnu mere, hvis de ved, hvordan du oplever alt det her, så de kan hjælpe dig så godt de kan.
Husk på at du er rigtig sej, fordi du turde at fortælle, hvad der sker derhjemme. Det kan nemlig være svært at gøre, men du fortjener at have det godt, hvor der er ingen der slår dig eller siger grimme ting om dig. Så jeg håber, at dine forældre får hjælp til at behandle dig som du fortjener, og at de voksne omkring dig tager sig godt af dig. Husk at du altid kan skrive til os, hvis du er i tvivl om noget eller har brug for at snakke med en voksen i chatten
Mange hilsner Pernille