Gravid?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hej cyberhus! Jeg står i en meget svær situation lige nu Jeg har haft sex for første gang nogle uger siden nu. Og jeg er meget bange for jeg er blevet gravid. Jeg havde haft min mens (sluttede cirka den 6 marts) og havde sex tror jeg 18 marts. Har ikke haft tegn på min mens endnu, og er i gang med at blive rigtig nervøs. I må meget gerne svare hurtigt hvis i kan, plus at hvis det så viser sig at jeg er gravid, hvordan skal man så fortælle det til ens forældre??? Mange hilsner fra en meget nervøs person!

Svar:
Kære du.
Jeg kan fuldt ud forstår, at dette må være en meget skræmmende og ubehagelig situation for dig- det er derfor rigtig sejt og modigt at du skriver ind!
Det er værd at huske på, at der kan være mange grunde til, at din menstruation er forsinket, og det betyder ikke nødvendigvis, at du er gravid. Stress, ændringer i kost, vægtøgning eller -tab, intens træning, homonelle forandringer, p-piller eller sygdom kan alle påvirke din menstruationscyklus. Det kan sagtens også være, at  du fortiden har en uregelmæssig menstruation- det er meget normalt når man er ung, menstruationen kan være lidt forsinket eller komme lidt før i perioder.
Faktisk kan du også “snyde” din krop til at tro den er gravid hvis du virkelig er angst for det, så kan man faktisk få gravidtets-ligende symptomer selvom man egentlig ikke er gravid.
Hvis du er bekymret for, om du er gravid, vil det måske være en god ide at du tager en graviditetstest. Graviditetstests kan du købe på apoteket, matas eller bilka/føtex- hvis du syntes det er pinligt at skulle købe sådan en test kan du altid købe lidt ekstra med eller også hvis du fx vælger at fortælle din mor, så kan hun købe testen for dig.
Hvis testen er positiv, kan du overveje at søge lægehjælp og få yderligere råd vejledning om hvad du vil gøre.
Når det kommer til at fortælle dine forældre om det, kan det naturligvis være en meget svær og følsom samtale at have. Men det er vigtigt at du får talt med nogen så du ikke sidder med det selv- er der måske en anden voksen i dit liv du stoler på og er tryg ved?
Du kan også overveje at fortælle dine forældre i små bidder og forklare dine tanker og følelser omkring situationen. Eller som nævnt tidligere nævn det fx kun for din mor, også når du føler dig mere klar kan du nævne det for din far.
Det er også vigtigt at huske på, at det ikke er din skyld, hvis du er gravid (prævention er jo ikke 100 % sikker hvergang), og du har ret til at blive støttet og beskyttet. Især når du er så ung.
Hvis du er i tvivl om, hvordan du skal håndtere situationen, og hvis du har mod på det kan du måske også overveje at snakke med en god ven/veninde om det hele, du kan også snakke med personen du har haft sex med, så i fælleskab kan finde ud af hvad I skal gøre hvis det viser sig du er blevet gravid. Jeg ved det kan virke overvældende og grænseoverskridende at skulle åbne op om dette, men det er så vigtigt at du får talt med andre i din omgangskreds om din situation- du skal ikke gå med det selv, du fortjener og har ret til få støtte og blive hørt!
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig lidt og give dig lidt ro i maven, og jeg ønsker dog al held og lykke i fremtiden.
Venlig hilsen Kylie