Gravid or what?
brevkassespørgsmål af
???
15 år
Hej cyberhus Min kæreste og jeg havde ubeskyttet sex i søndags - dumt. Dog kom han ikke inde i mig, og jeg fik heller ikke sæd op i mig efter eller noget. Kun måske med finger, men det husker jeg det ikke som - så regner ikke med der kunne ske noget der, for det har vi gjort før. Dog var det også i denne uge her hen til jul jeg burde have fået min mens, men den er ikke kommet. Den har aldrig været forsinket før, men det er ogsp kun 1 år siden jeg fik den cirka, så den kan selvfølelig pludselig blive uregelmæssig. Jeg har også lige lagt syg i 2 uger med kyssesyge, hvor jeg ikke har spist noget og har haft utrolig stort vægttab. Her i dag 25/12, havde vi sex flere gange på en dag, igen ikke med beskyttelse, og ku forstille mog der kunne være en chance for graviditet. Så jeg køber fortrydelses pillen, for st være ultra sikker Har ikke haft nogle tegn på graviditet de sidste dage, andet end at i den her uge og før, har jeg haft meget udflåd, rigtig meget og hvidt. Men tænker ikke det har noget at gøre. Ved bare ikke om jeg skal tage en graviditetstest her om ikke så længe, eller hvad jeg skal gøre? Kan simpelthen ikke sige det tul min mor, for vi går igennem en svær tid med skilsmisse, hun vil ikke kunne kapere det lige nu. Men ide mig og min kæreste har, udover st bruge kondom, er at sige det til hans mor.. Er bare utryg på måske at blive gravid, så vil gerne få bedre forståelse og måske blive mere rolig. Hilsen pige på snart 15.

Svar:
Hej ???
Jeg kan godt forstå at du gerne vil være mere tryg, for det er ikke rart at være så bekymret.
I bund og grund er det meget enkelt. Hvis du har ubeskyttet sex, så er der en risiko for at du bliver gravid. Det er klart at risikoen bliver større hvis din kæreste får udløsning, mens ham er oppe i dig, hvis I har sex den dag du har ægløsning osv. Men det med at skulle udregne hvor stor risikoen er, når man regner alle de her faktorer ud, er bare ikke muligt.
Så den her tryghed, som du ønsker, den tænker jeg, handler om at dig og din kæreste er nødt til at finde ud af hvordan i kan have beskyttet sex. Kondom, p-piller eller noget tredje. Der er masser af muligheder, så det er bare om at få taget den snak, og så få gjort noget ved det, så du ikke skal blive ved med at være bekymret, hver gang I har haft sex.
Fortrydelsespiller er en god mulighed, i en nødsituation, men man kalder det netop nødprævention fordi det er noget man kun skal bruge i sjældne nødstilfælde. Det er ikke farligt, hvis man bruger fortrydelsespiller ofte, men der kan følge trælse bivirkninger med. En af de mest almindelige er at menstruationen kan blive meget uregelmæssig, og så kan man jo blive endnu mere bekymret, fordi man ikke længere kan regne med sin almindelige cyklus. Så i forhold til fremtiden, så se at få snakket om prævention, så I ikke skal fortsætte på den her måde.
Og så i forhold til din situation lige nu og her. At din menstruation er udeblevet kan selvfølgelig skyldes at du er gravid. Men det kan også have noget, at gøre med at du har været syg i nogle uger. Som du selv siger kan den også sagtens bare være forsinket, fordi den er lidt uregelmæssig. Det kan menstruationen sagtens være selvom den har været meget regelmæssig i lang tid. Jeg synes det kunne være en god idé at tage en graviditetstest. Hvis du er gået over tid, burde den kunne vise om du er gravid eller ej.
Mere udflåd end du plejer, og særligt hvis det ændrer lugt, farve eller konsistens kan fx skyldes svamp eller en betændelsestilstand, så det kan være en rigtig god idé at holde lidt ekstra øje med, og kontakte din læge, hvis du oplever nogen af de her forandringer.
Jeg kan godt forstå at du ikke vil bekymre din mor, når I står midt i en skilsmisse, men samtidig er det vigtigt at du ikke står alene med det her, hvis du faktisk er gravid. Så er dig og din kæreste nødt til at snakke med jeres forældre.
Men...første skridt må være at tage en test, så du kan få vished om hvad der sker. Risikoen for at du er gravid er ikke nødvendigvis så stor, men det er helt sikkert den bedste måde at få vished, så du ikke skal gå og være bekymret.
De bedste hilsner - Tanja