Graviditet og p-piller

brevkassespørgsmål

Graviditet og p-piller

brevkassespørgsmål af
Sofie
16 år
Oprettet 5 år 4 måneder siden

Hej, Jeg er meget bekymret for om jeg er gravid. Her for præcis 3 måneder havde jeg ubeskyttet sex, jeg havde dog været på P-piller i cirka lidt over en uge. Da jeg allerede dagen efter var bekymret, gik jeg på apoteket og spurgte efter en fprtrydelsespille. Apotek spurgte ind til situationen og mente det var unødvendigt. Derfor fik jeg ingen. Nu her tre måneder efter er jeg alligevel bekymret, men ved ikle om min menstruation er forsinket er udebleven. Da jeg er på P-piller uden pauser grundet smerter. Jeg stoppede for en måned siden kort 1-2 dage og begyndte at bløde. Men er det overhovedet menstruation? Jeg har haft kvalme, været oppustet, haft mavesmerter, dårlig mave og fornyligt haft nogen blod kombineret med en form for slim i mine trusser. Jeg ville gerne tsge en graviditetstest, men ved ikke hvordan det gøres når man er på P-piller uden pauser. Håber I kan hjælpe.

Svar:

Kære du

Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå, at du er bekymret og har lidt svært ved at finde rundt i, hvad du skal gøre. Jeg vil prøve at svare på bedste vis.

Såfremt, at du har startet op på p-pillerne som vejledningen siger, altså når din menstruation starter, burde du have været beskyttet af p-pillerne, da du havde sex. Når du er på p-piller uden pause vil jeg forvente, at du ikke får menstruation overhovedet, evt. kun lidt pletblødning. Man kan forestille sig, at man ved brug af p-piller snyder kroppen, så den tror man er gravid. Derfor skal du ikke blive bekymret over, at du ikke har menstruation. Når man så stopper med p-pillerne falder niveauet af hormoner og kroppen begynder at udskille blod og væv fra livmoderen (som ved normal menstruation).

Selvom jeg tror risikoen for graviditet er lille, så synes jeg, at du skal købe en graviditets test eller to. Den slags, hvor man tester sit tis. Du vil i tisset, hvis du er gravid, udskille et bestemt graviditetshormon, HCG, det kommer uanset, om du tager p-piller eller ej. Der medfølger en meget simpel vejledning.

Hvis testen er negativ og du stadig er bekymret samt, det du mærker med kvalme, været oppustet, mavesmerter, dårlig mave og blod/slim i trusserne fortsætter, så er mit bedste råd, at du skal snakke med din læge. Lægen kan også tage en blodprøve, hvis der er tvivl om graviditet. Dine forældre behøver i første omgang ikke vide noget om dit besøg hos lægen.

Uanset, hvad du vælger, så vil jeg anbefale, at du efter sex uden kondom bliver testet for kønssygdomme, da du ikke er beskyttet for disse med p-pillerne.

Jeg håber mit svar hjælper dig lidt videre.

Mange hilsner

Eva

Evas billede
Eva fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål