Hår problemer
brevkassespørgsmål af
Anonym
22 år
Hej,
Jeg er en 22 år gammel pige, der i løbet af cirka 4 - 5 måneder nu har døjet med problemer med håret og hovedbunden.
Jeg har hidtil altid haft hår der er tyndt men fyldigt, let at vaske og hverken for tørt eller for fedtet. Til tider havde jeg episoder med skæl og kløe, som dog var relativ nemt at slå ned på og få hår og hovedbund i balance.
Jeg har siden 17-18 års alderen døjet med skæleksem, værst i ansigtet, og lidt udvirkning på hovedbunden, hvor netop også de her episoder af skæl er kommet. Som omtalt ovenover, var disse dog til at få nedkæmpet.
Nu er situationen denne at jeg pludselig for 4-5 måneder siden bemærkede en virkelig tydelig forandring i min hårstruktur og hårbalance. Mit  hår har nu konstant siden da, ikke været til at få rent, det vil sige, under bruseren kan jeg mærke at håret klæber sig lidt sammen, som om shampooen ikke trænger ind men bare ligger oven på som et slags lag. Når det er vådt virker det for et kort øjeblik til at være rent, men så snart det tørrer, er det som om håret kun på overfladen ser/føles/virker rent og skinnende. Mærker jeg på de indre lag føles håret underligt tørt/fedtet, altså ikke decideret fedtet men bare ikke rent som tidligere. Og når jeg kører fingerne igennem føles det lidt sådan små-fedtet på huden.  Håret føles nogenlunde ok den første dag, men på anden-dagen, føler jeg jeg skal vaske det igen, og sådan har jeg aldrig oplevet det før.
Selve håret virker også mere og mere tyndt, altså fuldstændig uden volumen og plat, og umiddelbart virker det meget som om det tynger ud, dog uden at jeg på nogen måde ser skallede pletter eller sådan. Generelt føler jeg også at jeg mister relativt mange hår, især når jeg kæmmer håret eller under/efter bruseren. En del hår er at se i vasken.
Iforhold til shampoo, har jeg grundet min skæleksem, og svampen som hudlægen sidder i huden, gentagne gange brugt forskellige shampooer, som jeg også bruger ved hårgrænsen og ørene da jeg her også døjer med skæleksemen.  Før denne tilstand begyndte kunne jeg som omtalt vaske helt normalt med en skæleksem shampoo og håret ville være i balance og rent. Siden de 4-5 måneder nu synes jeg ikke at de har en stor effekt, og håret virker som omtalt overhovedet ikke rent og ikke i balance. Jeg har ingen slemme skæl, kløe og egentlig synes jeg ikke det virker som om skæleksemen hersker meget.
Min hudlæge er overbevist om at jeg forstsat har eksemen/svampen siddende (mener min hovedbund er lidt rød) og det er er den der i nu længere tid har gjort at håret ikke bliver rent og ikke er som før. Det er muligt shampooerne holder svampen nede, men mit hår forbedrer sig ikke og jeg betvivler efterhånden at denne tilstand skyldes skæleksemen, da jeg jo kun få måneder tilbage sagtens kunne vaske mit hår rent og flot. Jeg forstår det også sådan at når svampen er blevet nedkæmpet så burde hårbunden og hår jo regenere  sig og fungere helt normalt, som det også har været de sidste år tilbage.
Det er ligegyldig hvilken shampoo jeg bruger, mild eller skrap, hår kure, olie og så videre, intet virker på håret.  Jeg forstår ikke hvad jeg gør galt og hvorfor det har stået på så længe nu efterhånden.  Jer bekymret for, om det mon forbedrer sig, nu hvor intet virker til at have en effekt på håret.

Svar:
Hej med dig.
Jeg kan forstå, at du igennem længere tid har døjet med skæleksem i hovedbunden og i hårgrænsen. Dit hår har været flot og rent, og du har holdt skællene nede med skælshampoo. Nu oplever du, at dit hår er blevet tyndt, livløst og fladt.
Jeg kan forstå, at du går hos en hudlæge. Det er en rigtig god ide at fortsætte hos en specialist med sådanne problemstillinger.
Man siger, at håret skiftes over en periode på 7 år. Man kan godt få ændringer i ens struktur af håret (ligesom farven på ens hår kan ændre sig) over en årrække. Hvis man husker tilbage for nogle år siden hvor ens hår var tyndere eller tykkere, det var lysere eller mørkere, så kan det være, at håret simpelthen er skiftet ud.
Håret er derudover påvirket af ens hormonbalance, af de ting vi spiser, af vejret etc. Hvis du i en periode har haft ændringer i dine hormonbalance, så kan det afspejle sig i dit hår.
Du kan jo forsøge, at holde pause med skælshampooen i en periode for at se om skælene kommer tilbage og om dit hår bliver mere som du ønsker det. Der er nok ingen tvivl om, at du har en sart hovedbund så du skal bruge nænsomme shampooer.
Der kan som sagt være mange årsager til, at dit hår har ændret sig som det har. Der er desværre ikke andet for end at prøve sig frem for at finde ud af hvad der virker for netop dig.
Jeg håber, at mit svar kan hjælpe dig.
Mange hilsner
Marie