halløj
brevkassespørgsmål af
camilla
16 år
Hej
jeg er rigtig bange for at have sex første gang, jeg har en rigtig sød kæreste. Og jeg kan mærke at han også gerne vil. Men hvordan skal jeg takle det når jeg er lidt nervøs og ikke helt ved hvordan man gør og hvor ondt det gør

Svar:
Hej Camilla,
Det er en stor ting at skulle have sex første gang, og det er helt forståeligt, at du er lidt nervøs. Det tror jeg langt de fleste andre også oplever at være.
Det bedste du kan gøre er at være ærlig over for din kæreste. Hvis du ikke føler dig klar til at have sex endnu, er det helt fint. Hvis du fortæller ham det, vil jeg tro han vil forstå dig. Og hvis du føler dig klar, men er nervøs og bange er det også helt i orden. Igen kommer du langt ved at fortælle din kæreste om det. For når din kæreste ved hvordan du har det, kan han bedre tage hensyn til dig, og I kan hjælpes ad med at sikre, at I begge har en god oplevelse.
Det er vigtigt at du lytter til dig selv og mærker efter i dig selv. Gør kun noget du har lyst til at gøre, og som føles godt og rart. Det er helt naturligt at være nervøs og være i tvivl om hvordan man gør - som med så meget andet er det noget man lærer ved at øve sig.
Hvis du og din kæreste er gode til at snakke sammen før, under og efter sætter I de bedste rammer for, at I begge får en god oplevelse, hvor I har jer selv med. Der er ikke noget pinligt i at være nervøs for det, og der er ikke noget pinligt i ikke at vide hvordan man gør. Hvordan skulle du kunne vide det, når du aldrig har prøvet det før?
I forhold til hvor ondt det gør, er det meget forskelligt hvad folk oplever. Nogen synes det gør helt afsindigt ondt, andre mærker ikke det store. Det handler alt sammen om, hvor våd og klar du er, og hvor god du er til at slappe af i underlivet. For dem, der mærker smerte, handler det som oftest om, at de ikke har været våde nok og/eller at de kommer til at spænde i underlivet. Det er rigtig svært ikke at spænde, især hvis man er nervøs i forvejen, fordi det er en uvant og ny oplevelse. Men tag den med ro, og prøv at slappe af så godt du kan. Og tal med din kæreste undervejs, og fortæl ham hvad du mærker. Så vil du, og for den sags skyld I begge, få den bedst mulige oplevelse.
Held og lykke!
Mange hilsner,
Siv