Har det svært med mit udseende

brevkassespørgsmål

Har det svært med mit udseende

brevkassespørgsmål af
Asta
18 år

Som titlen beskriver så har jeg det svært med mit udseende. Det hele startede tilbage i 7 klasse hvor jeg havde en såkaldt “veninde” der sagde til mig, at med mit udseende og krop burde jeg være taknemmelig hvis bare en gad voldtag mig. Det ramte mig meget hårdt, og endnu værre da jeg fandt ud af drengene i en fb-gruppe ratede pigerne i klassens udseende, og de syntes jeg var den grimmeste…. Har ikke før tænkt meget på hvordan jeg så ud, men efter de to episoder har det bare forfulgt mig siden Har tit fået advide fx at jeg har en stor, rund og kraftig næse, så nu sparer jeg sammen til en næseoperation Har også døjet med selvmordstanker fordi tit når jeg ser mig selv i spejlet bryder jeg grædende sammen, ser et tomt og ligegyldigt menneske der ikke har noget at gøre her, og som ingen gider date alligevel… Selvom det er mange år siden plager det mig stadig, og hverken at fokusere på det positive ved mit udseende eller snak med folk hjælper, så nu prøver jeg her. Hilsen Asta

Svar:

Kære Asta

Hvor er jeg ked af at du har haft så skrækkelige oplevelser som yngre. Jeg kan sige med det samme at de mennesker, der har talt sådan til og om dig, ikke har nogen sans for god opførsel og de har været direkte grove mod dig. Det er fuldstændig uretfærdigt mod dig, og jeg er rigtig glad for at du har skrevet ind til os. Uanset om du kan bruge mit svar eller ej, så håber jeg at det har hjulpet dig en lille smule at sætte ord på dine oplevelser - jeg synes i hvert fald at det er virkelig flot og sejt at du taler højt om det. Det er ikke alle der er i stand til det, og det fortæller mig at du har en stærk person.

Udover at du er en stærk person, så er det direkte løgn at der ikke er nogen som vil date dig eller at du ikke har noget at gøre her. Du har en værdi, og du er lige præcis som du skal være. I forhold til at date, så handler det ofte om at finde den rigtige. Det har du garanteret hørt før, men der er helt sikkert noget om snakken. Jeg sidder dog og bliver bekymret for om du er blevet så hårdt ramt af dine oplevelser, så at du har lukket dig for andre? Nogle gange når vi begynder at se os selv, ud fra de grimme ord som andre har sagt, så bliver det svært at være åbne overfor at andre kan se os på en anden måde, og det kan være endnu sværere at have tillid til det, hvis det sker. Mon det er sådan for dig? Når du skriver at du ikke har noget at gøre her, og at du har selvmordstanker, så forestiller jeg mig at det er fordi du har taget deres ord til dig. Det er blevet dine ord, selvom de ikke stammer fra dig. Det sker desværre tit, fordi vi mennesker er flokdyr, og ofte ser vi på os selv gennem andres øjne, fordi vi frygter at vi ellers bliver smidt ud af flokken. Men de mennesker der taler sådan til dig, er IKKE din flok. De fortjener dig simpelthen ikke, og selvom det kan være svært at se, så har du endnu ikke oplevet alt det gode du vil opleve i dit liv, ligesom at du endnu ikke har mødt alle de mennesker som kommer til at elske dig. Præcis som du er.

En anden ting jeg kommer til at tænke på, når jeg læser dit brev, er at dine oplevelser har påvirket både dit selvværd og din selvtillid. For at bruge et billede, kan man sige at selvværdet er som et træ, mens selvtilliden er de blade der hænger på træet. Hvis træet har det dårligt, hvis det f.eks. ikke har fået nok vand og næring (kærlighed og støtte), så bliver det sværere og sværere at holde gang i de friske blade. Derfor tænker jeg at det bedste du kan gøre, det er at give dig selv en masse næring. Gør en masse af dét der gør dig glad, og brug tid sammen med de mennesker som elsker dig, og som giver dig energi. Selvom du ikke kan hviske dine oplevelser væk, så kan du sørge for at fylde dig op med en masse positive oplevelser med mennesker som vil dig. Vidste du godt at man siger at der skal 1000 positive ting til at gøre det op for én negativ? Det handler om at vi altid husker det dårlige mere tydeligt end det positive. Så for at hjælpe dig selv, kan du begynde at skrive nogle positive ting ned hver dag. Det kan være så simpelt som at lave en lille skriveøvelse hver aften (eller når du husker det), hvor du skriver 2-3 gode ting fra dagen. Det kan være noget du har haft kontrol over - hvis du f.eks. lavede en særligt god madpakke, hvis du tog din yndlingstrøje på, eller hvis du fik gået en lille tur med noget god musik i ørene. Det kan også være noget du slet ikke har haft kontrol over, men som stadig har været positivt - f.eks. hvis der var en veninde som ringede, hvis solen skinnede eller hvis bussen kom til tiden. Det behøver ikke at være kæmpe store ting, men det hjælper dig med at træne din evne til at spotte positive situationer.

Nu tænker du måske - og hvad har det så at gøre med mit udseende? Og her må jeg bare svare at alle er født med forskelligt udseende, og selvom vi allesammen kan ønske os at se anderledes ud til tider, så vil et nyt udseende ikke nødvendigvis ændre på det du føler indeni. Jeg siger ikke at du skal droppe din operation. Hvis du mener at det kan hjælpe dig, så er det frit for dig at vælge at gå den vej. Men jeg siger at du skal overveje om det virkelig er et andet udseende du ønsker dig? Måske er det i virkeligheden en bedre kærlighed og støtte, som du har brug for? Fra mennesker som holder af dig og vil dig, sådan som du er nu. Hvis det er sådan det hænger sammen, så synes jeg at du skal bruge din energi på at finde det. Måske har du noget særligt som du interesserer dig for? Findes der en klub, forening eller andet, tæt på dig, med andre der har samme interesser? Måske kunne det være spændende for dig at prøve noget frivilligt arbejde? Hjælpe nogen andre, der, ligesom dig, har haft svære oplevelser i livet?

Du fortjener at være her, og du har lige så meget værdi som alle andre mennesker. Måske endda mere, fordi du også tør at stå frem med det der er svært. Jeg håber virkelig at du kan bruge mit svar, og jeg håber at du holder fast i at dit liv kun lige er begyndt. Du kommer til at møde så mange flere mennesker og opleve så mange nye ting, og du vil opdage at der er mange som vil dig, hvis du først rækker ud.

Mange kærlige hilsner,

Camilla

SigneHs billede
Camilla fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål