Har jeg angst

brevkassespørgsmål

Har jeg angst

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 3 år 9 måneder siden

Hej jeg er en 16 årig pige som er bange for alt jeg tør ikke møde nye mennesker da det gør mig for nervøs og bange. jeg har haft en kæreste i 3 år men har aldrig turde mødes med ham eller ringe til ham så jeg slog op med ham da jeg følte at han skulle have nogen der ville mødes men er ret ked af at jeg ikke tør noget og er bange for alt for jeg vil rigtig gerne have en fyr i mit liv som forstår mig og vil have mig som den jeg er. Jeg har heller ikke så mange venner fordi jeg er bange for at møde nye mennesker. Jeg er også bange for at jeg vil ende alene og aldrig have nogen, er bange for at dø da jeg ikke ved hvad der så sker bliver alt sort eller hvordan jeg går hele tiden og er bange for hvad der sker og græder også tit mig selv i søvn fordi jeg er alene. Men mit spørgsmål er om man kan have angst for alt og om i tror jeg har det eller hvad i tror der er galt med mig

Svar:

Kære du

Jeg er rigtig ked af at høre, at du har det så svært lige nu. Jeg kan virkelig godt forstå, at det gør dig ked af det, at du er så bange hele tiden. Derfor synes jeg også, at det er enormt godt og sejt, at du er kommet forbi her i brevkassen. Det er tit noget af det sværeste at få sagt højt til nogen, at man har det skidt, men du har gjort det, og det synes jeg bare er mega stærkt gået!

Du spørger, om du har angst, og om man kan have angst for alt. Selvom at du har fortalt mig rigtig meget i dit fine brev, så kan jeg desværre ikke fortælle dig, om du har angst, da man ikke kan afgøre sådan noget igennem brevkassespørgsmål eller over internettet. Men jeg kan fortælle dig, at der findes en masse forskellige angstlidelser, og en af dem kalder man generaliseret angst. Generaliseret angst handler om, at man bekymrer sig om en masse forskellige ting, og er bange for en helt masse forskelligt, og måske det er en oplevelse, du genkender? Der findes også en masse andre forskellige typer af angst, og nogle gange kan man genkende sig selv meget i én eller lidt i flere forskellige typer. Nogle kan også opleve at have mere end en type angst.

Jeg kan som sagt ikke fortælle dig, præcis hvad der er grunden til, at du oplever det, du gør, men hvis du har mod på at tale med dine forældre og så måske en læge, psykolog eller psykiater om det, så kan de hjælpe dig med at finde ud af, om du har angst, og hvis du har angst, hvilken type det så er. Det kan virke enormt skræmmende at skulle fortælle nogen, at man tror, at man har angst, men det er faktisk noget, som rigtig, rigtig mange mennesker døjer med på et tidspunkt i deres liv, og det er slet ikke noget, som man skal skamme sig over. Med lidt hjælp f.eks. ved at gå i terapi, så får rigtig mange det godt igen, og kan leve et liv uden, at deres angst skal forstyrre eller bestemme det hele.

Jeg håber, at du har fået svar på dit spørgsmål, og at du har mod på at tale med f.eks. dine forældre omkring det, du oplever, så du kan få noget mere hjælp, hvis det er det, du har brug for. Jeg sender gode tanker din vej, og jeg ønsker dig alt det bedste!

Mange knus,

Dagmar

Dagmars billede
Dagmar fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål