Har smadret et vindue
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Jeg er kommet til at smadre et vindue i klubben fordi vi spillede basket og jeg er lidt en boldspasser. De siger at mine forældre skal vide det fordi noget med hvem der skal betale. Hvordan skal jeg sige det til mine forældre for de bliver pisse sure. Skal jeg betale det eller skal min forældre? Mest hvordan jeg siger det uden at de bliver pisse sure🥺

Svar:
Kære du
Puha, det var sørme en meget uheldig situation. Du er ikke den første, der mister kontrollen over en bold, og kommer til at skyde bolden i en forkert retning, og ødelægger et vindue. Nogen gange smutter bolden fra en, og det kan ske for selv den bedste.
Jeg kan udemærket godt forstå, at du er bekymret og nervøs over at skulle sige det til dine forælde. Det er aldrig sjovt at erkende en fejl og indrømme, at man er kommet til at ødelægge et vindue. Jeg synes dog ikke, du behøver at bekymre dig alt for meget. Som jeg kan forstå det, var det et sort uheld og det kan ske for os allesammen. I dit tilfælde kostede det så dsv. et vindue, og det er selvfølgelig super uheldigt, men det kan vi ikke lave om på nu.
Ja, det er klart, dine forældre skal have det at vide. Og du mener, de bliver sure, når de hører det. Det håber og tror jeg, ikke er tilfældet. Det er selvfølgelig en lidt uheldig situation. Men hvis du hiver fat i dine forældre, og fortæller dem om, hvordan det hele skete, er jeg sikker på, at de vil forstå dig. Du kan forklare dem, at det var et kæmpe uheld, og det på ingen måde var din mening. Det lyder også til, at du er meget ked af det over hele sitautionen, og det synes jeg også er væsentligt at nævne for dine forældre. Faktisk tror jeg, det vil være en god ide, at være så ærlig som overhovedet muligt, og du kan evt. fortælle dem noget i stil af følgende:
“Jeg håber ikke, I bliver alt for sure, og jeg er virkelig ked af, det der er sket, men der er noget jeg gerne vil indrømme. Jeg er dsv. kommet til at ødelægge et vindue. Det var overhovedet ikke min mening, og det var et kæmpe uheld. Jeg håber I kan tilgive mig.”
Her er du ærlig, og du viser dem, at du fortryder det og er ked af det. På denne måde er det svært for dine forældre at blive sure på dig. Det var jo et uheld, og det kan man ikke altid gøre for. Det vigtigste er, at der ikke er nogen, der er kommet til skade, eller nogen der har slået sig. Et vindue kan nemt erstattes.
I forhold til hvem der skal betale, er der ingen grund til bekymring. Det er formentlig klubbens egen forsikring, der faktisk betaler. Det er mest for orienterings skyld, at dine forældre skal informeres om det hele, og så skal dine forældre og klubben nok finde en løsning. Det behøver du ikke tænke alt for meget over. Men umiddelbart når det er et uheld, så bliver det dækket af klubbens egen forsikring.
Jeg ønsker dig held og lykke med det hele
De bedste hilsner
Kasper