Hej med jer
brevkassespørgsmål af
Selma
15 år
Hej jeg fået en plej lillebror hjemme i min familie vi skal holde fødselsdag i et Letland næste weekend det om 14 dage fra idag hvor jeg sender jer beskeden  hvor hele familien kommer  og så snakker jeg og. Mine forældre om at han får rundt med sin nusseklud og sut. Hiv jeg skal nok sige han har fået en hjerneskade efter slag fra forældre så han behov for disse ting når han bliver bange eller ked af det ellers bruger han ikke  og nu er mit. Spøgmål smhvad skal jeg sige hvis nogen af børne i familien griner af ham.  Her tænker jeg hvis vi skal prøve køre med af en hoppeborg sammen da han ikke selv kan grunden hjerneskade eller hvis han nu vil ha sin sut på grund af vi kan bare sige på grund af for megwt støj     hober du forstår for jeg tænker ikke han vil forstå de griner men jeg vil gerne han bliver respekter for den dreng han er ligesom mine veninder de fået afvide jeg bliver såret hvid de gør grin eller laver rygter i klassen 9g det de slet ikke gjort de helt. Vilde med ham forde han så anderledes og derfor meget mere kærlig.    Mine forældre har dog sagt jeg alt for voksen og tænker for meget men jeg vil bare ikke ha nogen griner og laver sjov med et andet menneske ps ikke sikker det sker men hvis det gør

Svar:
Hej Selma,
Først og fremmest vil jeg gerne sige, at jeg synes du er virkelig sej og det er utrolig stort af dig, at du tænker sådan på din plejelillebror. Jeg kan godt forstå din bekymring, det er aldrig rart at nogle vi har kært bliver drillet. Mit bedste bud på din bekymring vil være, at i sammen i din familie får snakket om det og får fortalt det til resten af jeres familie, men måske mere, hvad grunden er til, at han er anderledes og stadig går med en nusseklud og sut. Her tænker jeg, at de andre forældre kan snakke med deres børn, så de ved det inden alle sammen ankommer til legelandet. Det tænker jeg vil være den bedste løsning, så det heller ikke er noget der skal forklares foran din lillebror. Men hvis nogle i din familie herunder også de andre børn, har nogle spørgsmål, kunne man sagtens snakke om det i fællesskab. Jeg tænker også, at det er vigtigt, at man er åben overfor spørgsmål, så hvis nogle af børnene alligevel spørger, så kan du forklare dem det, ligesom du har forklaret det her i dit brev til os. Samtidig er det din lillebrors fødselsdag, så jeg er sikker på at din familie vil gøre deres bedste for at fejre ham og sørger at han får en rigtig god fødselsdag. I sidste ende er det dine forældre som er de voksne, og derfor heller ikke dig som skal tage det ansvar på dine skuldre, selvom jeg godt ved, at du bare gøre det i den bedste mening og det beundre jeg dig virkelig for.
Sidst skal vi altid huske, at folk sagtens kan være flinke mennesker selvom man er/ser anderledes ud. Hvis din familie har et lige stort hjerte som dig, kan jeg ikke forstille mig det vil være et problem.
Jeg ønsker dig en rigtig god weekend i legeland og jeg håber at du kan bruge mit svar.
De bedste hilsner fra Fabienne