Hey mit problem er......
brevkassespørgsmål af
Ano
13 år
Hej her den anden dag barberet jeg mig der nede ved bikini stregen eller hvad man nu kalder den men nu har jeg så fået en mase røde knuber hvad kan jeg gøre for at få dem væk og hvad er det og på forhånd tak

Svar:
Hej Ano
Tusind tak for dit spørgsmål. Jeg tror rigtig mange unge på din alder render rundt med samme spørgsmål som dig, og derfor er det super godt, at du skriver her i brevkassen, så andre også kan blive klogere på emnet.
Først vil jeg lige sige, at det er helt normalt, at man får røde knopper ved intimbarbering, som det også hedder, når man barberer sig nede ved bikinistregen. De røde knopper er ganske ufarlige, og de kommer fordi huden ved og omkring kønsorganerne er meget sensitiv, og derfor reagerer den nemt, når man barbere hårene væk med en skraber. Der er forskellige ting man kan gøre for at undgå røde knopper og andre bivirkninger som eksempelvis kløe, og jeg vil prøve at komme med lidt gode råd til, hvad du kan gøre.
1. Når du skal barbere dig så sørg gerne for, at du bruger et nyt barberblad. Et nyt barberblad fjerner nemlig hårene nemmere end et gammel, og du undgår bakterier, som nemt kan sætte sig i et gammel og irritere huden.
2. Blødgør hunden inden barbering. For at undgå irritation af huden og røde knopper, så er det en god idé at blødgøre huden med varmt vand eller parfumefri barberskum/sæbe/gel inden du starter med at barbere. Det er lidt forskelligt, hvilke slags produkter huden kan tåle, så prøv dig gerne frem for at finde ud af, hvad der virker bedst til din hud.
3. Når du starter med at barbere dig, så barbér med hårene, da det også kan være med at mindske irritation af huden og dermed antallet af røde knopper. Du kan derefter barbere mod hårene. Husk at blødgøre huden mellem de to barberinger.
4. Når du har barberet dig, så det er en rigtig god idé at efterbehandle huden, så du undgår kløe og irritation. Huden omkring skridtet er meget følsom, så det er svært at sige, hvad der passer til dig og din hud, men du kan eksempelvis prøve med parfumefri fugtighedscreme, mandelolie, aloe vera eller lignende.
Hvis du har lyst, så kan du læse lidt mere om gode tips til intimbarbering her hos Sexlininen.
Jeg håber mit svar kan berolige dig lidt, da det som sagt er helt normalt med de røde knopper, og at du fået nogle ideer til, hvordan du kan undgå at få knopperne.
De bedste hilsner
Maren