HJÆLP!!!!:(

brevkassespørgsmål

HJÆLP!!!!:(

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 5 år 4 måneder siden

Hej, jeg ved ikke om det er nogen godt. men er det normalt at kunne lide min eks kæreste lille søster? hun er 13, snart 14. og jeg er selv lige fyldt 16.. problemet er at jeg har været sammen med hendes storsøster for lige godt og vel sidste år i månederne sepember-november der var hun så lige 14, og jeg var 15. så i det her år da hendes lille søster startede på min skole, begyndte jeg at syntes Fucking godt om hende. vi har udviklet os rigtigt meget, og vores forhold er rigtig tæt, vi snakker 24/7 men når jeg tænker over det syntes jeg det er lidt mærkeligt at jeg kan lide min eks kæreste lille søster. Og mig og min eks kæreste lille søster holder vores gode forhold til hinanden hemmeligt, hendes storesøster ved ikke noget.. Men det er også bare det der med at jeg føler mig klam og mærkelig over at jeg kan lide min eks lillesøster, men virkelig jeg elsker alt ved hende, og hun ved også godt selv at jeg elsker hende. og det lader til at hun også elsker mig, og holder af mig.. og vi ved godt det på en måde virker forkert men mest for mig, pga jeg har været sammen med hendes søster... og for det andet at jeg er 2 og et halvt år ældre end hende, og jeg ved ik om det er pædofil eller hvad det er:( over at jeg har noget kørende med min eks lille søster. HJÆLP?! hvad skal jeg gøre?

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt forstå, at du er lidt i tvivl om, hvad du skal gøre, for det er nok en lidt atypisk situation at være forelsket i sin eks' lillesøster. MEN! Man vælger ikke selv, hvem man får følelser for og hvem man elsker. Forelskelsesfølelser er nok nogle af de sværeste følelser at kontrollere. Så det er vigtigt, at du ikke skammer dig, fordi når du først har fået følelser for en, så kan det være svært at glemme de følelser igen.

Det er måske lidt uheldigt, som du selv skriver, at det er din eks' lillesøster, både fordi at din eks (og måske hendes familie?) kan synes, at det er mærkeligt, at du pludselig er vild med lillesøsteren, når du har været sammen med søsteren først, men måske også fordi at det måske er mærkeligt for dig selv, når du har været sammen med hendes storesøster. Men spørgsmålet er, om det skal holde dig fra at være sammen med hende, hvis I begge har følelser for hinanden? Jeg tænker, at det er vigtigt, at man er tro mod sine egne følelser, og hvis I er helt vilde med hinanden og det føles rigtigt for jer at være sammen, jamen så er det måske bare det I skal gøre.

Men inden du tager "den endelige beslutning" om I skal satse på hinanden, så tror jeg, at det er godt lige at have nogle overvejelser over jeres aldersforskel. Du nævner selv din alder, og uden at kende jer, så kunne jeg forestille mig, at I er to forskellige steder i livet, og måske er det ikke et problem, men det kan også være, at det kan være problematisk for jer. Måske fordi I har forskellige interesser, og laver nogle forskellige ting. Men det kan selvfølgelig også godt være, at det ikke er et problem, men jeg tror stadig, at det er vigtigt lige at have nogle overvejelser over det.

Du skriver også, at du er i tvivl om det er pædofili. Hvis man kigger lidt på loven, så har vi i Danmark en seksuel lavalder, som er 15 år gammel. Det betyder, at det er ulovligt at have sex med nogen, der er yngre end 15 år. MEN! Loven er lavet for at beskytte børn mod voksne, der vil udnytte dem. Så at en 16 årig er kæreste med en snart 14 årig er ikke det, som loven handler om eller skal beskytte i mod. Det kan også godt være, at sex slet ikke er i dine tanker endnu med hende, men hvis det er, så tænker jeg ikke, at nogen vil sige, at det er ulovligt (medmindre det selvfølgelig er sket mod en af jeres vilje). Men hvis I gerne vil, så er det bare vigtigt, at I begge er klar, og særligt hende, fordi hun er lidt yngre. Generelt er det bedre at vente til man føler sig helt klar til det.

Men det er vigtigt, at du ved, at det ikke som sådan ulovligt, hvis I ikke venter til hun er 15 år, og I begge er klar. At hun er 2½ år yngre end dig, tænker jeg derfor ikke er pædofili. Man vil nok slet ikke tænke over det, hvis hun var 19 år og du 21½ år. Men fordi I er forskellige steder i jeres liv, så fylder det nok lidt mere. Men det betyder ikke, at du er klam eller mærkelig.

Så.. mit råd til dig er: mærk efter om det er hende du vil. Og hvis det er, og hun gengælder dine følelser, så synes jeg, at I ret hurtigt skal finde en måde at fortælle det til din eks, så hun ikke finder ud af det gennem andre. Det vil nok ikke gøre situationen bedre. Måske er det bedst, at det er lillesøsteren, der fortæller det, det kan også være, at I skal gøre det sammen, eller du alene. Det må I finde ud af sammen, hvis I vælger at I vil være sammen. Men jeg tror i hvert fald, at det er vigtigt, at hun hører det fra jer.

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker over din situation, og du er også altid velkommen til at kontakte os igen, hvis du har brug for flere råd.

Mange hilsner Pernille

PernilleBs billede
Pernille fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål