HJÆLP . Jeg er bekymret for min venindes liv, hvad skal jeg gøre
brevkassespørgsmål af
Hendedenbekymredeveninde
20 år
Hej Jeg er en pige på 20 år, og har i længere tid været bekymret for min veninde, jeg har prøvet at tale med hende men hun undviger emnet eller også joker hun med det. Min veninde er på alder med mig, og har en del psykiske udfordringer hun lider af angst, borderline, og adhd. Hun bliver medicineret for sit adhd, har været det for år tilbage men det fungerede ikke for hende, men så engang i april starte hun hos psykiater og begyndte på medicin igen. I starten tænkte jeg at det måske kunne ændre sig fordi hun var blevet ældre, og tilværelsen havde ændret sig, men det er bare gået mere galt end dengang. Jeg har nogle dage siden fundet ud af hun har haft et længere misbrug af hendes adhd piller og hun har vist mig pillerne og var inde og læse om bivirkningerne og det gør mig bange. Hun er helt dopet af de piller og er slet ikke sig selv, hun render rundt og opføre sig som en zombie, og er helt fjern fra omverdenen. Problemet er hun har fortalt mig hun har taget en overdosis af de piller hun får 3 gange. 1 gang var det 3 piller mere end hun skal have. 2 gang, 9 piller mere, og denne her gang 14 piller mere, og det er inden for få uger, det gør mig ret bange da jeg ikke ved så meget om lige den form for piller og medicin er jeg i tvivl om konsekvenserne på sigt af hendes misbrug /overdosis af de piller, da hun også har drukket alkohol samtidig hvilket jeg har hørt fra flere i vores omgangskreds man helst ikke må indtage med de piller der. og så går hun en del i byen og det har hun heller aldrig gjort. Jeg er meget bekymret for hende, hun har ingen kontakt til hendes familie da de ikke har behandlet hende godt, og dem hun har kontakt til har hun taget afsted fra fordi hun ikke kan holde ud de skal se hende have det så skidt. Hun er også lige kommet ud af et psykisk voldeligt forhold på næsten 1 år som var hendes første rigtige kæreste og jeg tror det var lige præcis det der fik det hele til at eskalerer for hende. Hun betror sig kun til mig, men jeg ved hun har en god relation til vores fælles vejleder der hvor vi går, og at hun har fortalt ham om det, men jeg er i tvivl om hun egentligt fortæller hvor slemt hun går og har det. Hun har tabt sig en del, og så har vi sovet sammen en del gange hvor hun enten slet ikke sover om natten eller også er enormt urolig og vågner og skriger eller græder. Hun er også begyndt at selvskade via cutting, hvilket hun også tidligere har gjort men var kommet ud af, og er også begyndt igen. Jeg vil høre hvad mit råd til min veninde er, for hun vil kun lytte på mig , jeg har forslået hende at blive indlagt men det afviser hun hårdt og kontant. Så hvad skal jeg gøre, for synes det er svært at stå på sidelinjen og se på hvordan hun ødelægger sig selv på alle måder. hun har fortalt mig hun er stoppet på pillerne nu for 3 dage siden uden at tale med sin læge, og det gør mig ret utryg. HJÆLP HVAD SKAL JEG GØRE KH HENDE DEN MEGET BEKYMRENDE VENINDE

Svar:
Kære dig
Hvor er det bare flot af dig at du bekymrer dig for din veninde på den måde, og at du søger råd herinde så du bedre kan hjælpe hende.
Det lyder til at hun har en masse udfordringer, og jeg vil gerne starte med at sige at det ikke er dit ansvar at sørge for at hun får den rigtige hjælp. Det siger jeg, fordi det lyder som om at du har en del dårlig samvittighed eller skyldfølelse over at hun ikke tager sin medicin rigtigt og at du ikke kan få hende til at søge mere hjælp. Når det så er sagt, så betyder det ikke at du skal lade hende være, men at du er nødt til at informere nogen som kan give hende den rette hjælp. Derfor vil jeg anbefale dig at ringe til den lokale psykiatriske skadestue og spørge dem om hvad de synes du skal gøre i den her situation. Selvom du godt kan starte med at ringe anonymt, så vil det bedste være at du giver dem hendes navn og eventuelt CPR nr hvis du har det. Så kan de også hjælpe dig med at få underrettet hendes læge om at hun er stoppet med medicinen, og derudover at hun flere gange har misbrugt sin medicin. Jeg synes at du skal ringe til dem uanset om du snakker med din veninde først eller ej, selvom et selvfølgelig vil være det bedste at sige til hende, at nu skal hun ringe og sige det, for hvis ikke, så gør du det. På den måde viser du hende at det er alvorligt, og at du oprigtigt bekymrer dig for hende, og vil gøre det der skal til, uanset om det så betyder at hun bliver sur på dig.
Jeg tænker også at du kan anbefale hende at finde hjælp online også, f.eks. gennem LMSOS (landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade) som tilbyder behandling, chat, telefon og meget mere til unge der selvskader eller Brydtavsheden.dk som har rådgivning til personer der har været eller er i et voldsramt forhold.
Jeg synes det er rigtig flot at du handler på din bekymring, og jeg kan kun håbe at du finder modet til at handle endnu engang. Din veninde har brug for mere hjælp end du kan give hende, og hun er også berettiget til den hjælp med de diagnoser hun har.
Jeg håber at du kan bruge mit svar
Kærlige hilsner,
Signe