Hun er 13 og jeg er 16
brevkassespørgsmål af
Kasper
16 år
Hej jeg er en dreng på 16 og jeg har mødt en pige som er 13 bliver 14 om to uger. Jeg er fra 2004 og hun er fra 2006. Jeg synes hun er sød og hun synes også jeg er sød og vi har mødtes en gang og det var rigtig hyggeligt. Men er der for meget alders forskel til vi kunne få noget?

Svar:
Hey Kasper
Dejligt at du har fundet en sød pige.
Jeg tænker ikke nødvendigvis aldersforskellen, behøver være et stort problem. I første omgang er det afgørende selvfølgelig, at I kan lide hinanden og at I har samme ønsker til jeres forhold. Hvis de ting er på plads tænker jeg ikke to års forskel betyder så meget, når det handler om 14 og 16 år.
Måske spørger du også i forhold til om aldersforskellen har betydning, hvis I laver noget seksuelt? Loven om seksuel lavalder siger, at man ikke m have sex med en ung under 15 år. Det kan jo i princippet godt blive et problem i jeres forhold, når nu hun er under 15.
Det er dog vigtigt at sige, at loven om seksuel lavalder er lavet for at sikre at voksne ikke udnytter unge under 15 år.
Loven er ikke lavet for at afholde jævnaldrende unge, som f.eks en 14 årig og en 16 årig, i at blive kærester, eller have sex.
Så hvis I begge to er rigtig glade for hinanden og er enige om hvad det er I har lyst til at have sammen, så tænker jeg ikke alderen i sig selv er et problem.
Mange hilsner
Lasse