Inden du selv stiller et spørgsmål
Tandlægebrevkassen svarer kun på udvalgte spørgsmål
OBS: Tandlægebrevkassen modtager så mange spørgsmål, at vi ikke kan give alle svar. Du kan derfor ikke være sikker på at få svar, hvis du stiller et spørgsmål til tandlægen.
For at så mange som muligt alligevel kan få hjælp, har vi fundet frem til de spørgsmål vi oftest modtager omkring tænder, og samlet dem i en oversigt, som du kan finde her
Hvide tænder plz
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej jeg er utrolig dårlig til at børste tænder fordi jeg ærlig talt ikke orker det. Hvilket nok er det dummeste man kan gøre. Jeg har derfor fået ret gule tænder. (Har også en angst for tandlægen) findes der nogle sunde måder at gøre sine tænder hvide på derhjemme?

Svar:
Hej pige 16 år
Jeg tænker, at du nok selv kender eet af svarene: den autoriserede, sunde måde at holde noget af det gule på tænder væk på er at børste dem. Det handler om at bruge en almindelig tandpasta, der hjælper dig lidt, fordi den indeholder et let slibemiddel. Så hvis du rammer godt nok med din tandbørste, så er det faktisk det du kan gøre.
Der findes et hav af tandpastaer og tyggegummi og skylle midler, der allesammen påstår, at de gør gule tænder hvidere. Det passer ikke. Der er ingen, der nogensinde har dokumenteret en blege-effekt af tandpasta, tyggegummi og mundskyl.
Det, der kan gøre dine tænder mindre gule er at du får fjernet alt det, der sidder udenpå dine tænder. Og det gør du ved omhyggeligt og grundigt at børste tænderne. Check i spejlet bagefter om tænderne ser glatte og skinnende ud. Check ved at skrabe med en negl på tænderne, om der sidder mere, der kan gå af. Mærk med din tunge, om tændderne er blevet glatte.
Noget af det gule kan være noget, du ikke kan børste af selv. Der kan din tandlæge hjælpe dig med en tandrensning. Du skriver du er bange for tandlæger - det er en del af de børn og unge, der går til tandlæge hos mig også. De siger, at det hjælper, hvis vi aftaler, hvad vi skal før vi går igang. Og hvis vi har aftalt et stopsignal - typisk at de løfter den ene hånd. Mange af de, der e siger de er bange for tandlæger er ikke bange for tandlæger, men for nogen af de behandlinger, tandlæger kan udføre.
Så hvis de nu har nåleskræk, så kan de jo for eksempel godt tåle at få lavet en tandrensning, når de finder ud af, at der ikke skal bruges nåle.
Så mit råd er til dig: få styr på din tandbørstning og på at børste tænder hver dag.
Og når du så har det, så gå ned til din tandlæge og sig tingene som du har skrevet til mig. En ordentlig tandlæge vil gerne være med til at hjælpe dig - både ved at lave aftaler og ved at passe på dig, mens du er i stolen. Og hvis du ikke har tillid til din tandlge, så bed om at få en anden. Det kan man godt.
Hvis du bladrer baglæns i tandlægebrevkassen kan du se en række andre svar på noget med tandfarver, som jeg har skrevet.
Held og lykke med at finde ud af det.
Niels Hansen, tandlæge.