Hvor skal jeg komme
brevkassespørgsmål af
Arthur
14 år
Mig og min kæreste har længe overvejet om at have sex uden kondom. Men når jeg skal cumme hvor ska jeg så gøre det. Altså på hende eller mig selv? Gulvet?

Svar:
Hej Arthur
Det er et godt spørgsmål, du stiller. Der findes netop ingen manual eller brugsanvisning for, hvordan man har sex, så det kan være svært at gennemskue detaljerne. Det er også meget forskelligt, hvor drenge kommer, når de ikke bruger kondom. Nogle kommer oppe i deres kærester. Nogle kommer på deres kærester, fx på brysterne, maven eller ansigtet. Og nogle kommer ved siden af deres kærester eller i deres egen hånd. Der er ikke noget rigtigt eller forkert sted at komme. Det er i stedet helt op til, hvad du og din kæreste har lyst til. I kan fx prøve at snakke om det, inden I skal have sex, så I kan aftale, hvor du skal komme.
Du skriver, at I længe har overvejet at have sex uden kondom. Jeg ved ikke hvilke overvejelser, I har haft indtil videre, og derfor vil jeg gerne have lov til at dele nogle af mine tanker med jer om det. Måske er det nogle ting, I allerede har snakket om - men måske er der også noget af det, I ikke har tænkt over før.
For det første tænker jeg, at I skal sikre jer, at din kæreste er på en anden form for prævention, så I undgår, at hun bliver gravid. Hvis din kæreste ikke er på anden prævention, kan det være, at I skal overveje, om I skal vente med at smide kondomet. Selvom du ikke kommer oppe i din kæreste, kan hun nemlig godt blive gravid. Så I kan spare jer selv for en del bekymringer om det, hvis I fortsat bruger prævention af den ene eller anden slags. Og for det andet er det vigtigt, at I er opmærksomme på, at det kun er kondomer, som beskytter mod kønssygdomme. Men hvis ingen af jer har haft ubeskyttet sex tidligere, er der selvfølgelig ikke noget at være nervøs for, da I så ikke kan være blevet smittet med en kønssygdom.
Jeg håber, at du fik svar på det, du havde brug for. Hvis du har andre spørgsmål, er du altid velkommen til at skrive herind igen.
De bedste hilsner
Marie