Hvordan bliver jeg løsere?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
I går var jeg sammen med den her dreng. Vi kyssede og sådan, men da han ville give mig finger gjorde det pisse nas da han ville sætte sin finger ind. Hvad kan det skyldes og er der mulighed for at blive løsere?

Svar:
Kære du,
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller, og det lyder ikke som en særlig behagelig oplevelse, så jeg kan godt forstå, at du søger nogle svar. Det allerførste jeg vil sige er, at skeden er ret elastisk. Skeden er ca. 8-10 cm. dyb, men bliver længere, når man bliver seksuelt ophidset. Mange piger er nervøse for at have sex, fordi de tænker, at skeden er for stram/lille til at noget kan komme op, men det kan handle mere om teknik eller forspil end egentlig plads. Og så er det helt normalt, at sex til at starte med kan være lidt svært, og man skal både lære sin egen krop at kende på en ny måde og den andens krop.
Du spørger, hvad smerten kan skyldes. Først og fremmest kan smerte ved fingre/penis/sexlegetøj i skeden opstå, hvis pigen ikke er våd. Når en pige bliver seksuelt ophidset og tændt, bliver skeden våd. Det er for at mindske gnidningsmodstand, som kan give smerte. Jeg ved ikke, om du var våd og følte dig klar, da fyren forsøgte at give dig finger, men det kan have været derfor. For at blive våd og tændt er det en god idé at starte med at røre ved klitoris eller kysse/nusse andre steder, som føles dejligt. Klitoris sidder øverst oppe, hvor de indre kønslæber mødes og føles som en lille tap/knop. Det er meget individuelt, hvordan man godt kan lide at blive rørt, men klitoris er generelt meget følsom, og man skal gå forsigtigt til værks. Drenge ved nødvendigvis ikke så meget om pigers underliv, og det kan være en hjælp at guide og fortælle, hvad man godt kan lide eller hvad der føles godt/ubehageligt. Hvis du oplever, at det er svært at blive våd eller blive våd nok, selvom du egentlig føler dig tændt, så kan det være en idé at bruge glidecreme. Det kan give en bedre og smertefri oplevelse, og det kan købes i de fleste supermarkeder eller på apoteket.
Noget andet som kan gøre, at det bliver svært og smertefuldt at trænge op i skeden er muskelspændinger. Omkring skedeåbningen sidder der muskler, og hvis man spænder dem, lukker skedeåbningen sig sammen. Det kan være, at du er kommet til at spænde op, måske fordi du er blevet nervøs? Det er helt normalt at være nervøs, hvis det f.eks. er første gang man prøver noget seksuelt med nogen, eller første gang man prøver det med en ny partner. Det kan også gøre en nervøs og spændt, hvis man tænker over, hvordan det skal føles, om man gør det rigtige eller hvis man tænker på, om det kommer til at gøre ondt. For at slappe af i underlivet, kan du prøve at tage nogle gode dybe og rolige vejrtrækninger, og prøv om du kan mærke, at musklerne føles afspændte og "bløde". Giv dig god tid, og sig at du lige skal være med og bed om lidt tålmodighed/tid fra din partner, hvis du har brug for det.
En tredje ting du kan prøve at gøre er at øve dig alene. Du skriver ikke noget om, om du onanerer eller om du oplever, at det også er smertefuldt. Du kan bruge dine fingre og prøve at undersøge, hvad der føles rart. Start med én finger, hvis du synes det er svært eller føles stramt. Vær tålmodig, og tænk at du ved at lære din egen krop at kende bedre kan guide din partner, så det bliver en dejlig oplevelse sammen.
Jeg håber, at du kan bruge mit svar, og at du har mod på at prøve dig frem. Husk at du altid kan sige fra, hvis noget ikke føles rart eller hvis noget er over din grænse. Sex skal være sjovt, trygt og rart.
Kram fra
Ulrikke